torsdag 4 juni 2015

Nose Work i höst

Med jämna mellanrum poppar det upp nya hundsporter, en del försvinner lika snabbt som de dök upp medan andra är här för att stanna. När bollvallningen kom ville alla gå kurs i det men sen klingade intresset av, likaså med RallyMixen.
Det som är hetast just nu (och troligtvis här för att stanna) är ju den hyfsat nya sporten Nose Work. Man lär hunden att identifiera olika dofter, i steg 1 är det eukalyptusdoft hunden får lära sig att hitta. När hunden lärt sig doften görs ett doftprov där hunden har tre minuter på sig att identifiera doften bland 12 olika behållare. Blir hunden godkänd är det fritt fram att börja tävla. T.ex. kan man tävla i behållarsök, inomhussök, utomhussök och fordonssök.

I min värld är det här en lightversion av specialsök så jag har dragit mig lite för att gå den här utbildningen eftersom jag faktiskt tycker att jag redan har kunskapen för den här typen av träning. Men man blir inte en godkänd Nose Work instruktör om man inte gått en Nose Work utbildning så det är bara att gilla läget och gå en sån då... Var och varannan kursdeltagare frågar efter Nose Work så i höst går jag utbildningen och efter årsskiftet kommer jag starta första kursen! 

Jag har de senaste åren varit lite tveksam till att anmäla mig till utbildningar där jag måste ha Täppas med. Utbildningar är inte gratis och om Täppas inte kan vara med för att han inte mår bra så är det mycket pengar som kastas i sjön, jag blir knappast godkänd utan hund. Men nu har jag i alla fall pratat med läraren och vi har en plan B om Täppas inte kan vara med. Samtidigt så vet jag att det här är en utbildning han kommer älska, nosarbete är ju Täppas melodi =)

Vill ni läsa mer om Nose Work så besök Svenska Nose Work Klubbens hemsida!

Inga kommentarer: