torsdag 18 januari 2018

Sovsäck

I julklapp av min bror fick jag och Atle en sovsäck för hund. Tanken är att ha den på fjällvandringar men jag har även hittat andra användningsområden. Som häromdagen när jag var ute i skogen för att träna uppletande och det blåste snorkallt. Istället för att stå uppbunden i blåsten medan jag preppade sökrutan så fick han ligga i sovsäcken och mysa. Eller ja, vi tränade på att ligga i sovsäcken för varje gång jag vände mig om stod han och käkade mossa istället ;) Men tids nog så!



Det var inte helt lätt att lära honom att gå in och lägga sig i sovsäcken, öppningen är väldigt liten så det krävs en viss teknik för att lyckas. Inte helt lätt att komma på själv så jag fick träna in det. Först köra in huvudet i säcken, sedan la jag på snurr-signalen för att få honom att vrida kroppen rätt, och sedan ligg efter halva snurren. Dessutom måste han lyfta bakbenen ordentligt under sig eftersom säckens botten höjs upp när han går in i den. Men nu har han kommit på hur han ska göra och det börjar nästan bli lite väl roligt så ibland blir det nästan kraschlandning in i sovsäcken ;)

Inga kommentarer: