tisdag 19 juni 2018

Hemlagad mat

Atle äter sedan tre månader tillbaka hemlagad mat. Jag föredrar ju egentligen att ge barf eller färskfoder men rått kött var ingen hit för Atles mage, torrfoder var mer hans melodi. Men det har varit svårt även med torrfoder, att hitta en sort han fungerat 100%-igt på. Han har alltid haft mer eller mindre lös avföring, varit dålig i magen lite för ofta (han har iof lite stressmage men det kan omöjligt vara den enda orsaken). Dessutom har han kräkts för ofta också. Att hundar kräks då och då är inget konstigt men när han ibland kräkts 1-2ggr/vecka och då kräks upp helt osmält mat (trots att senaste måltiden intagits 7-8 timmar tidigare) då är det något som inte stämmer. Utan att laborera alltför mycket har jag testat olika innehåll men inte hittat helt rätt.

När magen strulat har jag gett skonkost bestående av kokt ris och torsk. Det har alltid funkat kanon och magen repar sig direkt. Så tillslut tänkte jag att jag får helt enkelt börja laga egen mat och se om han över tid mår bättre av det. Nu tre månader senare känner jag att det går att göra en första utvärdering och jag har bara positivt att säga!

Magen fungerar mycket bättre och han har inte kräkts en enda gång på de här tre månaderna (bortsett från när han var magsjuk då han ätit snuskigheter i diket, men då fanns ju en förklaring till kräkningarna). Pälsen har blivit bättre och glansigare, det är även mindre mjäll. Ytterligare exempel på förbättringar är hans öron. Tidigare har han haft varma, röda och kliande öron men på 2-3 veckor med hemlagad mat så försvann de problemen!

Mindre friska öron där det inte ens växer päls i det irriterade området.

Friska öron och pälsfjun börjar synas!


Än så länge har han fått en slags testdiet mest för att se hur han skulle funka på hemlagad mat. Den har bestått av kokt ris, kokt fisk (torsk, sej, kolja) och kokta grönsaker (ärtor, broccoli mm.). Grönsakerna har jag kört i mixern för att de ska bli mer lättsmälta. Ibland har han även fått lite nötkött, det verkar fungera bra det med. Sen får han ett lämpligt vitamin och mineraltillskott, kalktillskott och även psyllium husk för att stabilisera avföringen. Han får 3-4 måltider/dag för att magen inte ska behöva jobba med så mycket åt gången.
Nu när jag vet att han mår bättre på hemlagad mat så måste jag såklart se till att variera kosten mer så att den blir allsidig och han får i sig allt via maten, då slipper jag ge massa tillskott och hålla på att räkna på att det blir rätt nivå av allt.

Fick han välja själv skulle han tveklöst komponera ihop en diet bestående av räkor, jordgubbar, vattenmelon och sockerärtor ;)

Inga kommentarer: