söndag 3 juni 2018

Typ värmeslag....

Med 30 grader i skuggan finns inte så mycket annat att göra än att sitta på altanen och äta glass i stora lass medan Atle plaskar och plaskar i sin pool. I år är den riktigt uppskattad!

 



Vi har börjat träna på SUP'en också. Förra året blev det ju inget, han var så allmänt osäker då så jag sköt på det till denna sommar. Jobbar på att han på signal ska hoppa på SUP'en och lägga sig på rätt plats vänd framåt. Att lägga sig på rätt plats på brädan gick rätt snabbt, det är just det där med vänd framåt som är lite knixigt. Atle förstår inte varför han ska vara vänd bort från mig, dumt påhitt tycker han.

Det här tycker jag är en bra position
  
Atle, stanna där nu, vänd dig inte mot mig!

Har provat att placera ut targets framför brädan, att fästa blicken på. Det hjälpte lite men blev ändå inte riktigt som jag tänkt mig. Så nu shejpar jag fram att han ska ställa sig vänd bort från mig och sen ber jag honom lägga sig. Kan inte kräva allt på en gång, det kommer, det kommer. En sån där avlång träningsplattform hade inte varit helt fel nu!
Det är tur vi tränar inomhus annars skulle grannarna börja undra vad jag gör när jag sitter på en SUP på torra land och vevar med armarna haha! Måste ju simulera paddling, det är sånt Atle säkert kan bli rädd för. Men använda paddel inomhus känns lite riskabelt ;)

3 kommentarer:

Linn sa...

Du får placera en sån där belöningsmaskin längst fram ;-)

Nu förstår jag att inlärandet är en del av grejen också, så bara en undran, påverkar det något om hunden skulle ligga nos mot näsa istället?

Susann sa...

Så länge viktfördelningen inte blir skum så kan antagligen hunden vara placerad var som helst, hur som helst. Men ligger han vänd mot mig kommer jag stänka vatten i ansiktet på honom med paddeln, tror inte det är så uppskattat =)

Linn sa...

Verkligen inte uppskattat!