lördag 4 augusti 2018

Funäsfjällen - Gruvturen

Vad glad man blir när man är i akut behov av en bilmeck och ingen är där när verkstaden öppnar kl. 7. Väntar och väntar men enligt macken intill var det tydligen inte ovanligt med sovmorgon... Nu hade tack och lov macken en verkstad och eftersom den skumma varningslampan nu faktiskt slocknat (men hallå!!) så kom vi fram till att det nog var riskfritt att köra och att vi inte skulle bli ståendes ute i ödemarken...

Så efter att ha sumpat massa vandringstid medan det fortfarande var svalt så begav vi oss till Djupdalsvallen för att gå gruvturen på 8 km. Temperaturen var ändå ok och det var rätt ordentligt mulet, så tog en chansning. Man kan ju alltid vända om man måste. Det gick bra i början men även om inte solen sken så var ju luften tillräckligt varm för att Atle skulle börja flåsa rätt snabbt ändå. Ingen fara på taket ännu men efter några km började solen titta fram och det blev genast varmare. Var vrålhungrig men vi behövde utnyttja molnen och komma till sjön innan det blev för varmt. Vi passerade lite olika gruvor, gruvhål och turkosa små pölar.

Jordklotets varmaste fjällsjö =) Mittåkläppen i bakgrunden.

Gruvstugan

Precis innan vi kom till sjön  så började Atle bli riktigt varm så väl framme knatade han ut i det svala vattnet och började simma! Sitt livs första simtur utan flytväst =) Inte ett dugg läskigt denna gång och han simmade lugnt och kontrollerat. Fick dessvärre ingen bild på simmandet (blev så paff), men iaf en bild när han börjar komma ut på djupt vatten.

Glimtjärn

Vid sjön blev det lunch och Atle inhalerade kråkbär (vet inte hur han kommit på det men han tycker det är hysteriskt gott). Sen fick det bli ytterligare ett svalkande bad för Atle innan vi gick vidare.

Sen glömde jag att fota resten av turen, lite synd för det var en jättefin och grönskande dal med flera vattendrag. Det gick över förväntan i värmen, får han bara kyla sig med jämna mellanrum så är det inga problem.

Tillbaka vid Djupdalsvallen blev det våfflor vid våffelstugan, sjukt gott! Atle fick nöjd vila i sval bil, det var smockat av folk vid våffelstugan så han hade inte trivts.

Japp, jag står för festisen, kaffe är inte min melodi. Men hade de haft champagne så ;)

Något som är minst sagt störande är att vi missade det jag var ute efter med den här turen - alla grottor! Jag som normalt går utanför lederna eller gör avstickare från lederna (och hittar massa skoj) höll mig denna gång exakt till leden just för att inte missa gruvorna/grottorna som det skulle gå att gå in i. Det var en sån där överdrivet upptrampad och tydligt utmärkt led så jag fattar inte hur vi kunde missa det? De kan ju omöjligt ha legat vid leden (bortsett från de vid Glimtjärn men det var inte de jag var ute efter). Så nu måste jag ju helt enkelt gå den här leden igen framöver, dock med bättre research innan haha.

På hemvägen blev det lite avstickare för att köpa lokala smaskigheter som mesost och tunnbröd, getost, renkött och fjällröding. Eftermiddagen var varm och kvällen likaså, därför blev det ingen mer tur, bara lite utforskning av området kring stugan.