torsdag 2 augusti 2018

Funäsfjällen igen

När jag varit så duktig och tagit hänsyn till de avlysta vägarna så "grönflaggades" de dagen innan vi skulle åka. Men eftersom jag redan planerat en alternativ rutt så fick det bli den ändå, alltid kul med lite nya vägar. Åkte genom Särna och sen bar det vidare mot Fjätervålen och en lååång skitväg. Hade siktet inställt på en sån där lite oupptäckt fin sjö som jag trodde vi kört förbi innan det till slut dök upp en liten skylt "Stenåssjön" (well, på kartan heter sjön Stora Harundsjön men det kanske inte är så noga, sjö som sjö liksom). Det var sån där typ av grusväg som gör att 5 km känns som 10 mil. Väl framme var det en superfin och stor sjö med långgrunda sandstränder. Här blev det lunch innan vi rullade vidare. Egentligen en helt perfekt SUP-sjö men tiden fanns inte.





 


Håhåjaja, det var första och sista gången jag åkte vägen mellan Fjätervålen och Funäsdalen, det finns en gräns för vad jag står ut med så långa sträckor. Det var ett under att Atle inte blev en väl omskakad milkshake. Men väldigt fin natur och en hel del renar!

Efter att ha spräckt tidsplanen (och ett aningens udda glasstopp vid en fiskecamp) var vi iaf framme vid stugan i Bruksvallarna. Perfekt läge med Ljusnans brus och jättefina promenadområden!


Ljusnan ett stenkast från stugan! Atle började med att bada.

Bruksvallarna föll mig betydligt mer i smaken än Tänndalen, där jag bodde sist.


Det var varmt så det fick bli en tur till Svansjön (där jag var även sist), det blåser alltid mer uppåt. Nu hade de fixat till den där kamikazevägen upp på fjället, då är det ju ingen sport!! Här var det svalt så det fick bli tjocktröja och Atle var knappt ens i behov av att bada i sjön.











Äntligen renar! De lyste ju med sin frånvaro sist.




Tillbaka vid stugan var det bara att bita i det sura äpplet och inse att bilen hade vissa issues som behövde åtgärdas snarast så det fick bli lite klurande över plan A och plan B inför dagen därpå, lite beroende på vad mecken skulle säga...

Inga kommentarer: