tisdag 21 augusti 2018

Uppletandefiasko


Ser ni någon skillnad på den övre bilden och de bilderna som sedan följer?

Bilden kan innehålla: gräs, växt, utomhus och natur











Det är inte samma hund ;) Den övre bilden är Atles mamma Minova. Såg den bilden häromdagen och eftersom vi fick en exakt likadan leksak med från uppfödaren när Atle flyttade så tyckte jag det vore roligt med en likadan bild på Atle!

Själva uppletandet blev dock fiasko eftersom jag glömt packa ner långlinan. Det var en aningens frustrerad Atle som fick köra en sökruta i kort koppel och med en bromskloss i andra änden av kopplet (det är inte helt lätt att hänga med i Atles tempo!). Sorry Atle, men hade det inte varit för dina hjärnspöken så hade du fått vara lös. Men jag har lovat honom kompensation imorgon, upptäckte nämligen vissa brister. Istället för att lämna av hos mig så drog han på ett hejdundrande ärevarv halvt hysterisk av glädje haha =) Men efter lite klickande hamnade leksaken där den skulle. Det här är inget nytt beteende, förra hösten kämpade jag som en dåre med att förhindra hysteriska ärevarv med leksakerna. Fick bryta ner det ordentligt och sitta ute i skogen och träna avlämnanden i form av att han fick plocka upp leksaken från marken precis intill sig och sen lämna den i min hand. Utökade sedan avståndet men han hade en kritisk gräns på 3-4 m, låg leksaken på det avståndet så blev det ärevarv... Efter lite trixande så löste det sig och ärevarven försvann så jag trodde nog att det projektet var i hamn, men uppenbarligen inte. Det får bli lite ordning och reda imorgon!

Inga kommentarer: