torsdag 23 juli 2020

Ljungdalsfjällen

När jag i våras skulle välja vandringsområden som lockade (men inte lockade mängder av folk!!!) så föll valet bl.a. på Ljungdalsfjällen. Det visade sig vara mitt i prick på den punkten, här är otroligt lite folk. Det kan iof bero på vädret också hahaha... Jag försökte ju göra en deal med fjällvädret men det var tydligen inte förhandlingsbart.

Regnet öste ner första dagen och molnen hängde lågt över alla toppar, ingen utsikt alltså. Men  jag ville reka myggläget och Atle måste ju ändå ut så det blev en kort runda på 1-1,5 timme. Gick från Kläppen till Kesufallet, via Postvallen och vidare till Kläppen. Inte en mygga men frågan är om de ens kunde flyga i allt regn?


Kesufallet



På eftermiddagen kom skurarna tätt och det blev bara en kortare tur till en fors. Parkerade vid Nyvallen och tydligen är det här man parkeriar om man ska in i Vålådalen söderifrån. Gick ner mot Ljungan för att se Nyvallsfallet. Fall och fall, det var väl mest en del av forsen men fint var det. Och äntligen hittade jag fjällorkidéer! Som jag har spanat på mina turer och plötsligt fanns de där =)







Jag tror att det är skogsnycklar men är inte helt säker. Den nedre bilden däremot vete fasiken...






När jag stod där och fotade nycklar såg jag i ögonvrån hur Atle hoppade omkring och undrade vad han höll på med men han försökte undkomma alla mygg. Herregud vad mycket mygg. Vidrigt. Det blev ett abrupt avslut på orkidéejakten och fort upp på ett krön där det blåste lite mer. Det hjälpte föga och han blev helt bombarderad (jag däremot var inte så hårt drabbad?). Han hade mängder av bett och var faktiskt besvärad hela kvällen. Måste försöka rota i om det är något man kan ha på för att lindra klåda/irritation? Började fundera på hur i hela friden vi skulle reda ut den här vandringsveckan med alla mygg...

Inga kommentarer: