söndag 12 juli 2020

Vemdalen

Efter Funäsfjällen tillbringade jag en knapp vecka i Vemdalen, ett nytt område för mig. Hade väl inte alltför stora förhoppningar men många rekommenderar ändå Vemdalen för fjällvandring, så tänkte att jag måste ju testa. Om inte annat ligger Sonfjället bara någon timme bort, Sonfjället står högt på min önskelista!

Slår ihop dagarna i Vemdalen till ett inlägg. Summa summarum så nja, jag väljer andra områden framöver. Vemdalen har absolut sin charm men det är lite för små fjällområden och lite för "light" för min smak.

Och betydligt mer folk här, nu börjar jag förstå varför det basuneras ut varningar i media i tid och otid. Många är nybörjare och vet inte vad de gett sig in på... Complete chaos kan man nog kalla det och sen behöver jag inte gnälla så mycket mer om det.

Varggranshågna
Äntligen sten! Så underbart att jag struntade i leden och gick offroad bland all sten. Tills jag till slut insåg att FAN vad stenigt det var, jag måste vända och gå tillbaka hahaha =) Ibland blir jag trött på mig själv. Men det gör inget, det blev en konstig men bra tur ändå! Lunchade med utsikt över Sonfjället i fjärran och bidade min tid, någon dag är rätt dag för det fjället. Men inte den här dagen, det var för kallt och blåsigt.












Timmerkojan långt där borta


Storhogna
Ååååå så var det gräsmatta igen. Och autobahn på fjället. Not. My. Cup. Of. Tea. Här kan man nog gå utan karta, även i dimma. 




Och så kom fjällvädret och bombade med en ordentlig skur...


Plupps bro. Kunde inte låta bli att fota Atle på Plupps bro =) Hans uttryck säger allt - för i helvete matte, kan vi ta en fjälltopp nu?

Sångbäcksfallet
Lite vattenfall måste man ju hinna med också, lite konstigt ljus på bilderna men fint var det!





Tack och hej Vemdalen!

Inga kommentarer: