torsdag 26 november 2020

Expert Trick Dog!

Weehaa, Atle är nu godkänd på expert nivån!

Har ju tidigare skrivit om doftprov, basket och distansarbete och sen var det två moment till. Ett moment vi slipat på länge nu är hopp sitt hopp, d.v.s. hunden ska starta i sittande fot, på signal skickas över ett hinder och sätta sig vänd mot föraren och sitta still där i 5 sek. Sedan ska hunden på signal hoppa tillbaka över hindret och sätta sig fot. Astråkigt lydnadsmoment (eller är det bruks, jag har noll koll...) som i första hand hör till Fenomenal Dvärgschnauzer men jag kan även peta in det i Expert Trick Dog som eget självvalt moment. Återigen två flugor i en smäll ;)

De enda förkunskaperna vi kunde använda här var väl att han kan sitt. Jag valde att bryta ner det hela i flera delmoment, som t.ex. hoppa över hinder från mig, hoppa över hinder mot mig, hoppa från fot, hoppa in i fot. Vända sig efter hoppet, sätta sig efter hoppet och så stadga i det. Och slutligen kedja ihop allt. Det svåra visade sig bli stadgan i sittet, efter 2-3 sek började han bjuda på diverse egna beteenden eller stresspipa och trampa med tassarna. Hade jag fått säga stanna efter sittet hade det gått kanon men det hade blivit en signal för mycket. Ett jäkla meck var det men löste det till slut med att belöna massor i sittet, överdriva tiden han satt, alltså flera minuter med mängder av belöning som kom allt mer sällan.
När vi hittat lite mer lugn i momentet och han satt stilla och tyst så kunde jag också börja peta i positionen, han hade en tendens att sätta sig snett och nästan bortom hindret, hade inte riktigt koll på hur petiga de tänker vara med sånt. Finally så satte han det gång på gång och matten var nöjd. Det jag har släppt igenom nu är att han lyfter sin ena tass i fotpositionen men jag har sett att de godkänt det i en film av en annan hund så då får det vara så =) Japp, ett pip undslipper honom i hoppet men med tanke på hur det såg ut för en vecka sedan med allmänt speedad Atle så är ett pip = inget pip.





Sen var det dags för det sista momentet som faktiskt gick snabbare än planerat, på ett enda träningspass vilket var lite otippat. Atjo, d.v.s. hämta en servett ur en servettlåda, ge till mig och när jag snutit mig ska han slänga den i en papperskorg. Omöjligt att hitta en sån där servettkartong men med lite kreativitet löste det sig i form av en kartong och en dammtrasa. Och eftersom alla papperskorgar är högre än Atle så fick det bli en egen variant där också.
Svårigheten var egentligen att lägga trasan i papperskorgen, han liksom greppade kanten och då hängde den ner till golvet och så klev han på den på vägen till papperskorgen. När trasan då "satt fast" i golvet blev han frustrerad vilket utlöste en slags killerattack på trasan som vägrade samarbeta och hamna där han ville ha den i papperskorgen =) Löste det genom att knöla ihop den istället så den blev som en boll, då fick han grepp om hela och kunde ta den till rätt plats. Lägger inte upp den felfria filmen jag använde för bedömning utan tar istället en där han får för sig att nita servettlådan efter tricket, alltså Atle i ett nötskal... Jaja, han väntar iaf till efter tricket är klart, ibland fick lådan sig en omgång direkt efter att han greppat trasan haha!




Inga kommentarer: