söndag 22 november 2020

Webinar igen

Lyssnade på ett webinar hos Bergahundar om K9 Biathlon. Har länge spanat på det där för det verkar sååå himla kul men har egentligen inte så bra koll på exakt hur det går till, vad som krävs osv. K9 Biathlon är som Obstacle Race (t.ex. Tough Viking) fast med hund, alltså hinderbana med hund. Allt ifrån 1 km till milen. Förutom att banan ska läggas i utmanande terräng så tillkommer olika hinder. Det kan vara att krypa en längre sträcka under något, man ska ta sig över höga hinder, balansera på olika hinder, klafsa genom lerdiken, simma en sträcka, springa/kliva över en sträcka med massa bildäck etc.
Är övertygad om att jag gillar det men jag fnular lite på Atle. Hade han kört en sån här bana självständigt så hade han älskat det även om jag antagligen fått jobba på hans fysiska övertro på sig själv. Men att göra det här som ett team blir en större utmaning då Atle tycker det är väldigt skumt när man inte beter sig "som vanligt". När han var yngre kunde det räcka med att jag bar något tungt (spänd annorlunda kroppshållning) för att han skulle bli stressad och är det så att jag skulle snubbla ute över en rot så flyger han ju flera meter ifrån mig innan han är övertygad att det inte var något farligt. Behöver vi ta oss nerför en riktig brant (så pass att jag behöver ha allt fokus på mig själv för det är så galet brant och meckigt) så tycker han även att det är skumt. Han själv har inga som helst problem med branter men det är ungefär som att om matte har problem måste det ju vara farligt...

Men jag tänker att vi i alla fall kan testa, får väl ta det i lugn takt om man kan hyra en bana själv för tävling är ju ändå inte aktuellt med Atle så vi kan ju köra vårt eget race. Dessvärre verkar många hinder vara anpassade för stor hund (som så mkt annat i hundvärlden) även om alla storlekar ska kunna delta. Visst, föraren får bära sin hund eller välja att avstå hinder men man kan ju inte springa förbi hälften av hindrena, det är ju inget skoj och ger på tävling tidstillägg. Jaja, vi får se till våren för nu stänger alla banor över vintern.

För att se olika bilder så kika in hos t.ex. Muddy Paws! Eller youtuba K9 Biathlon.

Inga kommentarer: