fredag 12 februari 2021

Jakt

Något jag inte hade en tanke på när jag flyttade hit är att det är väldigt mycket jakt här. Jag trodde jakt bedrevs i öde skogar men här jagas det inne bland husen och i minsta skogsparti. Typ hela tiden. Jag har inte kunnat gå i skogen sedan augusti =( Eller jo, i Täby, får ju passa på när jag ändå är där. Jag vet att man får gå i områden där det bedrivs jakt men med en skotträdd hund är det inte ett alternativ. Han klarar skott på håll men inte för nära inpå. Och ofta ber jägarna ändå att man ska hålla sig borta, dels för att inte störa men även för att det ofta jagas med löshund och jakthundarna inte kan skilja på sin arbetsuppgift och att röja med andras hundar.

Innan jul var jag ute på promenad och gick lite i min egen värld när jag ser Atle stanna och dricka ur en mörk typ vattenpöl. Nu var det inte en vattenpöl utan en blodpöl. Tänk er blickarna från folk under den timmen det sen tog att gå hem, när Atle hade det vita skägget fullt av blod och så hade det droppat ner på de vita benhåren också hahaha! Tack och lov gick det bort lätt bara genom att skölja med vatten. Atle tyckte i alla fall att blodpölen var ett fantastiskt inslag på promenaden och han minns mycket väl var det var, har gått förbi där många gånger efteråt och han pinnar på väldigt snabbt när vi närmar oss platsen =)

Mmmmums enligt Atle!

Det verkar jagas lite allt möjligt men främst vildsvin. Det råder lite oförståeligt vildsvinshat här i krokarna. Många verkar väldigt rädda för vildsvinen, i FB grupper läser man om folk som inte vågar gå ut på promenad när de är mörkt, av rädsla för att stöta på grisarna. Hundägare klagar på att de får rasta hunden på tomten. Alltså, jag går timme ut och timme in här i kolmörkret och träffar på vildsvinen lite här och där. Har inte en enda gång upplevt dem hotfulla, men jag ser ju självklart till att hålla Atle tyst och bara lugnt gå åt ett annat håll. Själv har jag större problem med oansvariga hundägare här ute än med vildsvin.


Orange är egentligen inte min melodi men med tanke på att jag är tvungen att gå i jaktområden (för det jagas ibland 100m från min ytterdörr) så är det bara att gilla läget. Ska införskaffa nån orange väst till Atle också så han inte misstas för ett vildsvin eller nåt.

 
Måste ju försöka sätta sig in i det här med jakt så försökte hitta en jaktbok med modern hundsyn. Valet föll på den här boken som är skriven av "fjällveterinären" Anna Pamuk, inriktad på friskvård för jakthundar. Två flugor i en smäll liksom!

Nu går det i alla fall mot rätt tid på året och jakten bör minska nu framöver. Tur det för jag behöver skogarna här omkring när det är dags att börja träna inför vandringssäsongen!

Inga kommentarer: