fredag 26 mars 2021

Bogesundspremiär och annorlunda fysträning!

Utan Bogesunds naturreservat vet jag inte riktigt vart jag skulle behöva åka för att hitta brötig terräng att promenera i inför fjällturerna. Förra veckan blev det premiär för i år, lite smågeggigt och isigt här och där men blir det inga väderbakslag nu (vilket det lär bli) så är det bara att börja knata på där ute.
Atle var väldigt glad i alla fall och passade dessutom på att moffa i sig en halv burk med hallon. Men låt gå för det då, han hittar sällan på den typen av hyss och kan hans matte inte installera tillräckligt med impulskontroll i hunden får hon väl skylla sig själv liksom... 

Det blev en runda jag bara gått en gång förut och man går den endast för att få lite variation. Trots att det handlar om stora områden med stor variation i terräng och natur så börjar jag ju kunna lederna utantill.

Jag har ju helt snöat in på fysträning tillsammans med sin hund och har gått flera sådana onlinekurser och det ingår dessutom i min fysutbildning. Ren motion i all ära men det är inte på långa vägar allsidig träning, varken för hund eller människa.

Bilderna visar en övning som handlar om balans, koordination och styrka för matten (en av mina favoriter!) och dynamisk träning för vovven, positionsväxling sitt-stå. Inomhus har jag en balansdisc till Atle för mer utmaning men det går inte ute.

Easy peasy såhär långt för både matte och hund...


...sen blir det mer utmaning! Väldigt nöjd med min egen position men Atles stå lämnar en del att önska just på denna bild. Han är rätt dåligt stå-tränad så jag får skylla mig själv, får ta tag i det framöver.


Härmed får vi väl säga att förberedelserna inför fjällvandringssäsongen 2021 är igång! Det svåra är att jag inte vet vart jag ska och därmed inte har en aning om vad vi tränar inför... Verkligen jättebra upplägg haha!

Och om det är någon som är nyfiken på kurs i den här typen av fysträning tillsammans med sin hund (skogsfys - starka tillsammans) så finns det möjlighet att starta en dagtid vardag. Kvällskursen är sedan länge fulltecknad men kommer antagligen tillbaka efter sommaren!

Inga kommentarer: