tisdag 14 september 2021

Förbannade jordgetingar

Häromdagen när vi var ute och gick promenad så gick Atle och strosade längs en häck. Tydligen lyckades han reta upp ett jordgetingbo så pass att han blev bombad av getingar och stucken flera gånger. Herregud vilka ilskna getingar, de liksom grävde sig in i pälsen på honom och det kom bara fler och fler. När jag till slut fått bort alla getingjävlar var han så låg att han inte ville röra sig. Alltså tack och lov för den där akutvådskursen där vi faktiskt tog upp just jordgetingar, jag visste ju precis vad jag skulle titta efter och vad som behövde göras. Började bära hem honom men det var INTE poppis, han ville mest sitta still och bli klappad. Vi tog det lugnt och när den kritiska tiden för allergisk chock passerat och inga tecken på chock eller svullnad syntes så bar jag hem honom. Det blev undersökning av en ynklig Atle och jag plockade 7 taggar från öron, kinder, läpp, tass och bakdel. Dagen efter hittade jag ytterligare två taggar och antagligen finns det några jag missat... Fatta hur många gånger han blev stucken =(  Det här var förhoppningsvis första och sista gången vi bekantade oss med jordgetingar. Ett under att jag själv inte blev stucken men de satt och fräste (ja, lyssna på en förbannad jordgeting) på både byxor och jacka. Blä!

Inga kommentarer: