fredag 10 juni 2022

PT för hund

Puh, nu är det äntligen klart och diplomet har landat i brevlådan!

Sommaren 2020 startade jag min fysutbildning för hund. Jag har ju ett gäng friskvårdsutbildningar sedan tidigare men det jag känt att jag saknat är att verkligen nörda ner mig i just fysträningen. Så när DogSpirit stod still våren -20 (p.g.a. pandemin) tänkte jag att nu finns ju tiden för plugg. Vad jag då inte visste var att pandemin skulle bli långvarig och med resultatet att typ alla skaffade hund vilket medförde ett enormt tryck på ffa valpkurser. Den där tiden jag tänkt mig till pluggande var som bortblåst... Men det är bara att ta sig i kragen så löser sig det mesta och för drygt en månad sedan skrev jag slutprovet, 2 dagar innan deadline för slutprov och alla inlämningsuppgifter mm. Jag är den enda i klassen som slutfört utbildningen... Den var visserligen mastigare än jag fick intrycket av men lite märkligt är det ändå.

Rent praktiskt har det varit mycket träning med egen hund (tack för hjälpen Atle!) och sedan projekthundar och projektkurser inom massage, stretching, doga, styrka, smidighet, balans, kroppsmedvetenhet, balansboll, rörelseanalyser, dragträning, canicross/löpning, fysaktivitetspromenader samt träning där både förare och hund fystränar tillsammans (en personlig favorit) mm.

Teoretiskt har det varit inläsning av en massa material och delprov på alla områden. Även många skriftliga inlämningsuppgifter. Och så till sist slutprovet som jag väl inte ska "outa" här men det var ett annorlunda och kul slutprov även om jag hade en sprängande huvudvärk efter att ha skrivit en slags uppsats på 9,5 A4 sidor på datorn, under tidspress...




Ska jag välja ut en del som jag hade mest behållning av (svårt för det var mycket) så var det nog den del som handlade om hur man gör ett träningsprogram. Vi fick olika fall med hundar som vi skulle göra träningsprogram åt. Dels lite kortare program på bara 6v och sen olika längd upp till årsprogram, d.v.s. en plan över hela året. Apsvårt och tidskrävande var det men det blev ju bra tillslut =)


Fick en T-shirt med det här trycket =)

Inga kommentarer: