tisdag 13 september 2022

Röros

Andra dagen bar det av till Röros i Norge. På bilderna ser den byn så fin ut och den beskrivs som Norges gastronomiska huvudstad när det gäller lokal mat, det ska finnas mängder av hantverk mm, mm. Och så kanske det är... på sommaren. Nu var det mesta stängt och gatorna rätt öde. Kikade in i några friluftsaffärer, köpte en förtorkad skulebolle i det anrika bageriet (kunde inte ens äta hela för den var inte god), letade efter det ena och det andra men hittade inte så mycket. Visst, stan var väl lite annorlunda och fin, gruvlandskapet fanns ju där också. Men nja...

Den välkända kyrkan


Välkänd keramik


Trähus med gräs på taken


Nån slags känd klockstapel


Gruvområdet


Åkte vidare till Kvitsanden, ett stort område med typ "öken". Minns inte storyn om sanden, typ istiden som förde den med sig eller nåt. Ett udda ställe men kanske inte så wow som jag tänkt mig.






Åkte vidare till Felleskjöpet som jag i somras upptäckte säljer det enda torrfoder (som inte är ett gastrofoder från veterinären) Atles mage klarar i obegränsad mängd. Fiskbaserat rakt av och han åt det förr men sen slutade det säljas i Sverige =( Köpte en del i somras men tänkte bunkra lite nu men just den här butiken hade inte märket alls. Jättebra...

Tanken var sen att vi skulle ta en liten vandring någonstans längs vägen men hittade inget bra ställe. Det hela slutade i en rastningsrunda längs en grusväg vid en sjö. Jaja, Atle fick en vilodag så han var fit for fight inför nästa dag. Och jag känner mig ganska klar med Röros haha!

Inga kommentarer: