torsdag 21 juli 2011

Omvänd sorkjakt

Normalt brukar det vara Täppas som jagar sork, inte tvärtom. Men på kvällspromenaden fick vi uppleva omvänd sorkjakt :)
Är ute och går när jag ser en liten sork komma springades på vägen rakt mot oss. Den piper högt och tar sikte rakt på Täppas. Äsch, den viker väl av snart tänker jag för ingen normal sork som vill ha livet i behåll springer pipandes rakt mot en dvärgschnauzer! Täppas blir helt galen och sorken närmar sig mer och mer. När den har ca 1m kvar till Täppas får jag ta tag i selen och handgripligen flytta honom ur vägen. Blicken han gav mig sa något i stil med "matte här får jag den bästa middagen en dvärgschnauzer kan tänka sig, serverad på silverfat och vad gör du?? Sabbar allt. Jag säger upp kontakten."
Så vad gör sorken när den passerat då? Jo, den stannar och tittar sig förvirrat omkring. Sen kommer den återigen pipandes rakt mot oss. Kan inte låta bli att skratta samtidigt som jag försöker släpa med mig en förbannad Täppas ut på ängen. Slänger ut lite godis för att få honom på andra tankar och går sen tillbaka upp på vägen längre fram. Ser den självmordsbenägna sorken förvirrat irra omkring men vi är inte förföljda längre ;)


Väl hemma kände jag att jag var tvungen att kompensera honom för den "sabbade middagen" så det blev lite bus med leksaksråttan.

Inga kommentarer: