onsdag 5 december 2012

Ledig kväll

Jag skulle ha varit på freestylekursen ikväll men den blev av förklarliga skäl inställd. På sätt och vis bra, då får jag mer tid att träna. Hittills har det varit två kurstillfällen men Täppas har varit hemma båda gångerna (men nu slipper han inte undan längre)!

Jag har testat de olika övningarna med blandat resultat:

Backa
Detta har han kunnat tidigare. Vilket inte alls behöver betyda att han minns (för det gör han inte...). Började om från början och plockade fram bomtargeten som han ska placera baktassarna bakom. Det gick rätt snabbt och jag började öka på avståndet. Han backar på bra men det blir lite hackigt. Han backar 1-2 m, stannar och väntar på signal från mig igen. "Backa" ska ju betyda att han ska backa tills jag säger stopp... Jag vet hur jag ska få ordning på det, det är bara lite tidsbrist ;)

Tre tricks...
...där jag själv eller ett föremål inte är involverat (för att det ska kunna utföras på avstånd). Kör på snurra och sitta vackert men jag har inte lagt tid på att lära in ett nytt trick, det känns som att övriga övningar är viktigare.

Targetmatta
Hunden ska kunna skickas ut till en targetmatta på ca 6m avstånd. Att skicka ut honom på en matta är inga problem, kruxet är att han direkt lägger sig på mattan (för att det är det jag har lärt in). Men han ska STÅ. Jag har nu letat fram en ny liten filt som jag börjat träna med, jag klickar precis när han kommit dit, innan han hinner lägga sig. Jag har inte "stå" på signal, annars hade jag kunnat använda det. Det går rätt bra och han kan nu stå på filten i ca 2 sek innan han gärna vill lägga sig ner hehe... Bara att nöta på.

Om
Hunden ska gå baklänges runt föraren i en cirkel, det här har han aldrig tränat. Testade lite grann men det gick inte alls bra. Det hela bygger på godislockning och jag är inte alltid säker på att det är bästa sättet för Trollet. Han är ju så manisk på mat att jag faktiskt inte tror att han är medveten om vad han gör, han står mest och gräver ur min hand medans jag lockar honom backandes runt mig... Ska testa om det finns bättre sätt, t.ex. target-stick eller hand, kloss, freeshaping mm.

Fortsättning följer!

Appropå ingenting så tycker blogspot nu att jag måste betala för mig om jag vill lägga in fler bilder. Ingenting är gratis här i livet... Det är iof ingen jättesumma och jag kan nog ta den på företaget. Men om jag ska betala för bloggen så tycker jag nog att den ska fungera bättre än vad den gör, jag tycker den lever sitt eget liv ganska ofta...

Inga kommentarer: