torsdag 12 december 2013

Friskvårdsterapeut block 3

Så var ytterligare tre dagars friskvårdsutbildning avklarade!

Måndagen bjöd på information om stress hos hund av en inhyrd föreläsare, Ewa Bergfast. Vad händer i kroppen vid stress, vilka symtom finns och hur beter sig en stressad hund? Vad kan stressen bero på och hur kan man dämpa stressen hos en hund? Vilka raser har lättare till stress än andra osv. Detta sitter ju tack och lov som berget efter hundpsykologutbildningen så det var inte så mycket nytt.

Under tisdagen fick vi träna på lite mer svåra stretchinggrepp för att komma åt specifika muskler där det lätt uppstår spänningar. I en del av övningarna handlar det om ren akrobatik för den som stretchar, det är inte helt lätt att göra övningen rätt och avslappnat samtidigt som man måste se till att hunden inte lägger tyngden fel, vill gå därifrån eller böjer sig som en banan... Puh!!
Vi fick även påbörja rörelseanalyser där vi tittade på olika hundar. Vad ska man titta efter, vad skiljer olika raser åt osv. Vi fick främst se friska hundar utan problem i rörelseapparaten. Dock kan ju rörelserna ändå vara smått osunda p.g.a. rasens kroppsbyggand. Sen fick vi även se en halt rottisvalp.

Onsdagen handlade om inlärning hos hund och det var av en inhyrd föreläsare, en polishundsförare. Inlärning av den enkla anledningen att man som friskvårdsterapeut måste kunna lära hundar (och hundägare) att utföra vissa övningar i t.ex. rehab, rörlighet mm. Polis av den anledningen att polishundar belastas stort i sitt arbete och ofta drar på sig skador.
Inlärning hos hund känner jag mig väldigt trygg i, det är ju vad mitt jobb handlar om. Sen är det så att många vägar leder till Rom och inlärningsmetoder kan diskuteras i det oändliga och det är väl bara att konstatera att vi alla är olika och tränar på olika sätt.

Nästa block är inte förrän i februari. Tur det för utöver alla massagehundar och det teoretiska pluggandet ska vi nu göra rörelseanalyser till nästa gång. Vi ska även hitta en projekthund att arbeta med under längre tid både vad gäller massage, stretching och fysträning.

Trots ca 80 hundar på min massagelista så saknar jag fortfarande POLARHUNDAR!!! Det är visserligen inget krav på att vi ska massera vissa specifika raser men polarhundar har en kropp byggd får hårt fysiskt dragarbete och då vill jag känna och klämma på dem ;)
Sen efterlyser jag även en basset hound med sin lite unika kroppsbyggnad. Men i övrigt har jag nog tillgång till de raser jag vill ha.

Inga kommentarer: