lördag 11 juli 2015

Lite huvudbry

När Täppas tränar på plattformen tar han alltid eukalyptusdoften klockrent, det är 100% rätt varje gång i varje pass. 

Den vanliga plattformen funkar kanon, så som han är van att träna.

Även pyttesmå burkar placerade lite annorlunda i plattformen funkar bra.

Men när jag skulle flytta träningen bort från plattformen så uppstod problem. Att ställa burkarna direkt på golvet gick inte alls, han stängde av nosen och började leka med burkarna, han bara kastade dem hej vilt omkring sig. Haha, funderade nästan på att filma kaoset men kände inte för att låta honom pyssla med det felaktiga beteendet bara för att jag skulle få det på film... Men kul hade han iaf!
Jag ställde istället burkarna ovanpå plattformen, alltså inte i sina håligheter där de normalt står. Då gick det genast bättre igen, plattformen fanns ju trots allt med i bilden även om burkarna inte befann sig där de brukar vara. Men när jag återigen provade att ställa burkarna direkt på golvet blev det bara lek igen.

Ingen idé att fortsätta med något som inte funkar så jag testade då att ställa plastkorgar över burkarna, så ser det ofta ut på doftproven som genomförs. Men då körde han istället bakdelskontrollövningar på plastkorgarna och när det inte gav någon belöning började han krafsa på eller bita i korgarna. Nosen var inte påkopplad för fem öre. Nähäpp... Alltså jag tvivlar ju inte för fem öre på att han inte kan känna doften bara för att den befinner sig utanför plattformen, det är bara det att han inte förstår vad han ska göra.

Ok, fram med plattformen igen men jag ställde den ovanpå korgarna. Genast gick det bättre, han nosade systematiskt av varenda korg och hittade doften i den rätta korgen.

Gick galant, plattformen fanns ju med i bilden!

Jag har testat att gömma burkarna så att han inte kan ta dem i munnen. Han letar jättebra men markerar första bästa burk, även om den inte innehåller eukalyptus. Där är alltså nosen påkopplad men han letar inte efter rätt doft... Gah!!

Det här gick lite bättre, att ställa korgarna (med doft i en av korgarna) uppe på en bänk. Han letar fint, hittar rätt korg men så snart han känner doften drämmer han tassen på korgen vilket gör att den tippar över och han får korgen på sig... Det stör honom visserligen inte att han får en plastkorg och en metallburk i huvudet men det är kanske inte riktigt så jag tänker mig träningspassen haha!


Till slut skippade jag allt som stavas burkar, korgar etc. och bara droppade en droppe eukalyptus på en blomkruka och på ett plastlock till frysväskan som ändå stod på golvet. Hämtade honom från andra rummet och skickade honom att leta. Det gick alldeles utmärkt och han hittade snabbt båda dropparna. Dessutom fick han en helt annan motivation nu när det blev lite mer utmaning! Äntligen kände jag igen min lilla vovve =) Det är alltså inte så att han glömt vad det här med sökarbete handlar om men av någon anledning fungerar det inte så bra när doften finns i någon slags behållare utanför sökbanan. Antingen tycker han det är för lätt, det blir för tråkigt och han börjar tramsa. Eller så tror han bara att det är något annat han ska göra.Vi får se, det löser sig nog på något sätt!

Inga kommentarer: