måndag 27 juli 2015

På resande tass

Passade på att göra lite olika depåstopp längs vägarna mellan Orsa och Smögen. Att åka genom rallyland mitt i sommaren var minst sagt frustrerande och jag fick akut längtan till februari och Rally Sweden. Såg en utav sträckorna och tog en promenad med Täppas i Torsby, på den gata där bilarna brukar stå uppställda. Helig mark med andra ord =) Men nog om det nu...

Någonstans norr om Tanum, på gränsen till Norge, ligger Älgfallet. Ett 46 meter högt vattenfall (ja jag vet, jag typ samlar på vattenfall). En slingrig grusväg leder uppåt och sen får man gå en liten bit genom skogen. Efter besvikelsen med Pilstupet som inte alls var något stup så hade jag inga större förväntningar denna gång. Därför blev jag glatt överraskad när jag klampade ut i forsen (ja, det var inte så himla mycket vatten så här års) och såg vattnet falla 46 meter rakt ner!!

Här står jag på toppen, vid kanten några meter längre fram störtar vattnet rakt ner!



Ser ni flaggorna uppe på bron? Gränsen mellan Sverige och Norge går mitt i forsen. Sverige till höger och Norge till vänster!

Jag försöker få Täppen att plaska tårna i vattnet. Han har parkerat sig uppe på torra land och jag vet vad han tänker "kärring, fatta att jag typ haaatar vatten"

Någon gång måste jag ju se fallet underifrån också men det kändes som ett lite för stort projekt att börja klättra ner där just då. Det får bli på våren när det är bättre tryck i forsen!

I rallyland (precis norr om Torsby) finns ett fjäll där jag aldrig satt min fot så det var ju tvunget att undersökas =) Hovfjället får nog, med facit i hand, räknas som ett fjäll i lightversion. Men ok, det var ett trevligt avbrott efter alla timmar i bilen.

Hovfjället

Skönt att sträcka på benen!

Någonstans på vägen hittade Täppas den här strandade gäddan, allt ska undersökas =)



Efter 50 mil enkel väg (varav ynka en mil gick på motorväg...) var det ganska skönt att till slut vara framme!

Inga kommentarer: