lördag 24 oktober 2015

Höstlov!

Igår började mitt höstlov, 10 dagar ledigt! Åkte upp till Orsa men tog en ny väg för att komma förbi Silvbergs gruva. Det är en silvergruva från 1400-talet men idag är alla gruvhål vattenfyllda. Och det coola är att vattnet är alldeles turkost. Bilderna gör inte vattnet rättvisa, det är ännu häftigare i verkligheten!




Det är verkligen vråldjupt. På bilderna är det ca 200m djupt men i ett annat gruvhål längre bort är det 240m djupt. Hade jag haft dykarcert hade det varit ett givet ställa att undersöka! Det var nästan så att jag förväntade mig att det skulle poppa upp färgglada saltvattenfiskar när jag stod där och tittade.




Matte, det är en himla konstig färg på vattnet...


Det fanns ju hur mycket skoj som helst att undersöka tyckte Täppas. Flera igenfyllda gamla schakt, en öde kyrkogård och vandringsleder som måste utforskas någon gång. Det blåste ordentligt så lunchen fick ätas inne i bilen innan vi rullade vidare norrut. Men vi kommer tillbaka!  

Inga kommentarer: