måndag 12 oktober 2015

Nose Work instruktör - block 1

Förrförra helgen startade Nose Work utbildningen som jag går hos Hundens Hus. Jag har varit lite skeptisk till Nose Work, i min värld är det samma sak som specialsök fast med ett annat namn bara. Som att uppfinna hjulet igen liksom... Men strunt samma, det är väl jättebra att det kommit en "ny sport" innehållande nosarbete och anpassat för familjehunden, alla ska kunna vara med!

Nose Work finns i tre olika nivåer (NW1, NW2, NW3) och bygger på att man lär hunden identifiera en doft - eukalyptus, lagerblad eller lavendel, beroende på nivå. Vill man tävla börjar man med att göra ett doftprov där ekipaget har tre minuter på sig att söka av 12 behållare/lådor (alla behållare i provet ska vara identiska men det finns inga direkta  regler för hur behållarna ska se ut). I en av behållarna finns doften och de övriga behållarna är tomma. Efter godkänt doftprov får man sedan starta på tävling. Varje tävling innehåller behållarsök, inomhussök, utomhussök och fordonssök. Mer detaljer finns att läsa på Svenska Nose Work klubben

Utbildningen började på lördagen med info om sporten mm. En av hundarna började dagen med att uträtta sina behov inomhus i lokalen och det visade sig senare att hunden var magsjuk. Hade jag på något sätt misstänkt att hunden var magsjuk hade jag direkt satt Täppas i bilen men jag missade hela incidenten. Tre timmar tog det innan Täppas åkt på bacillen =( Så under eftermiddagen var det bara att packa ihop och åka hem tidigare för att trycka i Täppas medicin. Eftersom han fick medicin i ett så tidigt skede blev han aldrig dålig på riktigt och redan på söndag morgon var han bättre. Men han fick tillbringa dagen hos mina föräldrar för säkerhets skull.

På söndagen uppdaterade jag mig lite snabbt om det jag missat på lördagen och kunde pusta ut när jag insåg att det var sådant jag redan kunde, som hur man lär in en ny doft etc. Träningen fortsatte och doften (eukalyptus) placerades i plastlådor och sedan la vi till tomma lådor så att hunden fick börja välja vilken låda som var rätt. Efterhand gick vi över till urvalsbana i olika varianter och dagen avslutades med rumssök. Vi jobbade i olika grupper och jag hamnade i en väldigt jämn grupp med aussien Kruse och flatten Lystra. Själv jobbade jag lite med yorken Signe (herregud så smått) och desto mer med BC'n Hedvig. Alltid nyttigt att jobba med andra hundar men jag saknade ju Täppas.

Signe

Hedvig

På måndagen hade jag ingen hundvakt och eftersom Täppas mådde prima fick han följa med. Dagen började utomhus och det var ruskigt kallt. Täppas höll på att frysa ihjäl så jag lånade Hedvig igen. Hundarna fick söka av en byggnad från utsidan, en läktare och en bil.
På eftermiddagen var vi inomhus igen och nu var det dags att lägga till störningsdofter i de felaktiga burkarna. Lite knasig ordning kanske, jag hade nog valt att lära hunden jobba med störningsdofter innan jag ens lämnat urvalsbanan (tänk alla störningsdofter som fanns under t.ex. utomhussöket). Nu äntligen fick Täppas jobba!! Kastade in honom på samma nivå som de andra hundarna och dessutom i en för honom helt ny urvalsbana. Han gjorde ett klockrent jobb (han var ju redan inkörd på eukalyptus) och tyckte det var fruktansvärt roligt =) Han tyckte det var så kul att jag fick släpa honom bort från sökområdet när det var dags för nästa hund haha.

En för Täppas ny behållare som kan placeras flera på rad eller i ett oregelbundet system.


En mer klassisk urvalsbana.

Nu har vi fått läxor till nästa block om en månad så det är bara att träna på. Måste klura på lite olika lösningar med utrustning för kurserna också =)

3 kommentarer:

Linn sa...

Aha, tror nog det var Nässlas halvsyrra ni fick träna med då :)

Susann sa...

Jaha! Matte Helena, kan det stämma? Hon hade en äldre brun flat också.

Linn sa...

Ja precis :) Fast Lystra är betydligt lugnare än Nässla hehe...