torsdag 6 april 2017

Namnet

Tänkte att jag skulle klargöra hur Atle fick sitt namn. Det är både en och två som påpekat att det finns en norsk artist som heter Atle men min Atle är INTE döpt efter den artisten!! Jag visste inte ens att han existerade. Jag ville verkligen ha ett namn som inte skulle förknippas med en kändis, figur etc. Så jag hoppas innerligt att artisten Atle inte blir känd... Sen ville jag inte heller ha ett namn som sitter på var och varannan hund.

Min Atle är i själva verket döpt efter en av Sveriges fem stora isbrytare, alltså en båt! Atle håller rännor i Östersjön fria från is så att fartyg kan ta sig fram.

Isbrytaren Atle. I grund och botten är det ett fornnordiskt namn.
Det var såååå nära att Atle fick heta Gollum. Vilket iof inte alls går ihop med att jag inte vill att namnet ska förknippas med en kändis/figur... Enda anledningen till att det inte blev Gollum var att alla trodde jag skämtade eller såg helt spyfärdiga ut när jag föreslog det namnet. Gollum verkar vara en figur som väcker obehag hos folk och det blir därför helt oförståeligt varför jag skulle döpa min valp till det. Men själv tycker jag Gollum är asball så i min värld finns inget obehag kopplat till det namnet =) Han kan få Gollum som andranamn istället - Atle Gollum Fagerman.

Inga kommentarer: