tisdag 18 juli 2017

Atles fiskgodis




Atle har en lite halvkänslig mage (inte bara nu vid magsjukan) och har käkat skonkost även tidigare tills jag nyligen hittat ett foder han fungerar på. Även för mycket godis kan ställa till det för magen (och mkt godis blir det ju vid träning) så jag har provat mig fram till ett hemlagat godis han kan äta obegränsat av:

*400g kokt torsk
*3,5 dl kokt ris, koka det längre än när du gör ris till dig själv  
*1 rått ägg
*(Fiskspad)
*(Rismjöl)
*(Rapsolja)

Mixa torsk, ris och ägg. Smeten ska ha en konsistens som gör att den kan plattas ut på bakplåtspapper på en plåt, jag brukar tänka runt 0,5-1 cm tjock. Blir smeten för torr så tillsätt ett till ägg eller lite fiskspad. Blir smeten för geggig så tillsätt rismjöl. Det går säkert lika bra med annat mjöl men jag undviker vetemjöl och majsmjöl. Rapsoljan gör godiset/kexen krispigare men magen ska ju fixa det extra fettet, det gör inte Atles mage.

Grädda mitt i ugnen på 180 grader, 45 min och uppåt beroende på hur fast du vill ha konsistensen. Efter 30-40 min brukar jag skära 2 cm breda strimlor som jag även delar på hälften och vänder på. Sedan fortsätter jag grädda i minst 30 min till.
Förvaras i kylskåp och jag brukar frysa in det som inte går åt de närmsta dagarna. På det här sättet får jag halvmjukt godis som lätt bryts i mindre bitar. Går även bra att stoppa in i aktiveringsleksaker, kongar etc. Skär man i större bitar och gräddar längre blir det istället hårda knapriga kex =)

På Atle funkar det här godiset kanon i de flesta situationer, han är ju annars rätt kräsen med vad han tar för godis i svåra situationer. Har även testat det på en del kräsna kurshundar och jodå, vips kunde de tänka sig att samarbeta med matte/husse!

Halvmjukt godis som lätt bryts i mindre bitar

Inga kommentarer: