söndag 9 juli 2017

Dag 2 - Idre

Upp i ottan och ut på morgonpromenad. Även renarna var morgonpigga =) Atle och renar kan bli ett projekt, han drar igång med rena rama jaktskallen när han ser dem. Och de dyker ju upp där man minst anar att det ska komma en ren, t.ex. när vi gick på en vanlig gångbana inne bland stugorna och vips kom det fram två renar bakom en bil som stod parkerad och de började knata rakt mot oss haha, helt obrydda om en vrålandes Atle.


Packade in allt i bilen och styrde kosan mot en sjö precis nedanför Nipfjället, Burusjön. Det skulle finnas stigar kring sjön men det var inte riktigt den fjällmiljö jag tänkt mig så Atle fick nöja sig med lite plaskande vid de långgrunda stränderna. Funderade ett tag över om jag skulle plaska ut på en vattenpromenad med honom men det började bli varmt så jag ville komma ut på fjället innan det blev för varmt. 


Körde vidare upp mot Nipfjället bara för att inse att parkeringen var belamrad med typ 50 pers som skulle ut på nån guidad tur. Det var det här med outdoor på modet... Efter lite tjyvlyssnande kom jag fram till att de nog skulle mot Städjan så jag gick åt helt motsatt håll, ut i tystnaden bort från flaggfolket (alla hade små blå flaggor nerkörda i ryggsäckarna, såg lite roligt ut).

Jag måste nog ta ett snack med Atle om det här med att hushålla med energin, man behöver inte ösa på i 300 knyck redan från start. Vandring handlar om uthållighet grabben =) Han har betydligt bättre kroppskontroll nu än tidigare så jag behöver inte styra upp honom lika mycket som förr, då höll han ju halvt på att slå ihjäl sig själv bara av att gå en skogspromenad. Han tyckte i alla fall att det här med vandring var skitkul!

Skönt att den svala vinden fläktar!

Lite bättre stadga börjar han också få, så man kan ta lite vettiga bilder =)

 

Vi gick leden ner mot Ulandsstugan men såklart inte hela vägen, vi vände efter ett tag. Atle hittade lämmellik och renskit som var väldigt gott. Vi pausade här och där och tränade på att koppla av. Vattendragen vi skulle över var inga som helst problem, vid ett ställe stannade han lite extra och svalkade sig och det gav ny energi för sen flög han fram igen =)

Ser ni honom? Han har väl hittat nåt spännande...




Min favoritbild!







Käkade lunch vid Nipstugan och sen bar det av bort mot ett vattenfall (nähä...). Trodde jag men big fail. Jag åkte och åkte men hittade inte stället. Jag hittade forsen där det skulle finnas men ingen avtagsväg som kändes rätt eller ens gick att åka på... Jag hatar sånt här!!! Det är inga små avstånd det handlar om där borta så det var liksom 4 mil i onödan. Men, men nästa gång ska jag märka ut stället på kartan, försöka hitta nån plätt att ställa bilen och sen får jag bara knata på och hoppas på att hamna rätt. Jag hittar alltid fram, så är det bara, även om det krävs några försök =) Som plåster på såren stannade jag till vid Klingforsen istället.



Satt i bilen och funderade om jag skulle puttra hemåt eller satsa på ett annat vattenfall (världens omväg..) och såklart blev det vattenfallet. Styrde kosan mot Fjätervålen och kom inte långt innan jag fick tvärnita för ett gäng renar som lugnt spatserade på 90-vägen. Atle sov så gott där bak i bilen så han märkte inget, tack för det!



Hittade rätt väg och åkte, åkte och åkte. Var till slut övertygad om att jag missat avtagsvägen och tänkte att FAN om jag inte hittar det här fallet heller. Men det gick bättre denna gång och det var värt omvägen kan jag säga! Bilderna blev inte så bra men det var en jättefin fors med en stor hängbro över. Såg så fina fall uppströms så jag letade mig dit och hittade ett riktigt smultronställe längre upp. Hängbroar i all ära (08-anpassning) men att stå på en klippa mitt i forsen är ännu bättre =)











Sen bar det av hemåt men var tvungen att stanna vid ett rengärde och fika lite. Häftigt att se, det var helt enormt. Stendött nu såklart men vore häftigt att se när renarna kommer för skiljning etc.
Hade lätt kunnat stanna längre där borta men jag kommer tillbaka framöver. Finns ju massa mer att upptäcka och jag har ju ett visst vattenfall som SKA hittas om jag så ska behöva plocka med mig tält och vandra längs hela forsen ;)

Inga kommentarer: