lördag 1 juli 2017

Silvbergs gruva

Nu har jag äntligen semester och har landat i Orsa! På vägen upp blev det ett depå-stopp vid Silvbergs gruva och dess vattenfyllda gruvhål. På sina håll är det 100m djupt och vattnet är jäkligt turkost. Sånt gillar ju jag =) Stället ligger ca 10 min utanför Säter i södra Dalarna.






Gruvan ligger längs "Silverringen", en vandringsled med flera sevärdheter. På tok för långt för att bara knata iväg sådär rakt upp och ner men jag gick en bit åt båda hållen i alla fall, det var lite i varmaste laget. Har för mig att det ska finnas fler gruvhål i området men Atle höll typ på att tuppa av i värmen så kunde inte leta hur länge som helst.





Men jag kommer tillbaka en svalare tid på året, måste ju såklart se forsen och vattenfallet som ska finnas någonstans i området =)

Inga kommentarer: