fredag 6 juli 2018

Funäsfjällen dag 1 - Tevsjön/Tevforsen och Svansjökläppen

Hade tänkt göra en kortare vandring samma dag vi kom upp men värmen satte stopp för det. Oavsett måste ju Atle rastas så åkte till ett ställe jag spanat på i förhand, mitt ute i skogen. Klev ur bilen och det var kokhett, luften stod helt stilla och inom kort var jag omgiven av ett myggmoln. Flydde in i bilen och funderade över om det här var så smart... Jo! Det skulle finnas en fin fors i närheten och jycken kunde jag väl tvångskyla i vattnet i värsta fall ;) Ut ur bilen, dränkte mig själv och sen Atle i myggmedel och gick iväg mot sjön.

Nåt slags hemmabygge med skylt "övergång sker på egen risk". Jaja, det gick bra även om det var lite rangligt.
Vattnet var verkligen kristallklart med massa fina alger och tång, nästan som på västkusten. Atle tog ett dopp omgående. Sen bar det av vidare över kalhygge och genom skogen till forsen. Följde forsen en bit och Atle plaskade här och där. Det är ju så torrt i år så särskilt mycket vatten var det inte.

Atle goes canyoning!

Det var för varmt för att gå hela leden så vi vände tillbaka ganska snart. Atle hade fått springa av sig och kyla ner sig i alla fall.

Efter att ha installerat oss i stugan kände jag för att utforska omgivningarna lite så tog bilen upp till en högt belägen parkering. Alltså vägen upp var bedrövlig (typ puckelpist) och väldigt brant. Det stod tydliga skyltar att endast köra på ettans växel. Men så sjukt kul ändå, jag lekte rallyförare uppför fjällvägen. Fick ett möte också, så provkörde lite offroad på fjället haha =) Än så länge har bilen inte svikit mig! Det jag ännu inte testat är att köra i djup geggamojja och/eller vattenmassor, men jag hittar nog såna vägar också om bara himlen kan släppa ner lite vatten nån gång!

Väl uppe var det varmt men kalfjäll så det fläktade ändå lite. Tog en liten rygga med vatten och knatade iväg. Fick syn på en liten topp och tänkte att det blir väl en perfekt kvällspromenad med en liten toppbestigning light!

På väg upp på Svansjökläppen, 1125 möh.

Det är som alltid med toppar, man tror att man snart är uppe men man bara går och går och går...
 
Vänder man sig om har man den här utsikten över Svansjön.

Min favvobild från de här dagarna! Atle på toppen av Svansjökläppen, spanandes ut över Helags. Även Skarsfjället i bakgrunden och bakom oss hade vi Storvigeln i Norge.

Det var helt knäpptyst och öde där uppe på toppen. Vid den här tiden på kvällen var väl de flesta klara med dagens vandringar. När Atle druckit sig otörstig (han dricker visserligen dåligt men blir det bara tillräckligt varmt så inser även han att det är smart att dricka) gick vi neråt igen och och sen var det bara att snirkla sig nerför den knixiga bilvägen (ner kommer man alltid!). Väl tillbaka i stugan blev det planering av nästa tur.

Inga kommentarer: