lördag 9 oktober 2010

Bilspaning och viltspår

Dagen började med promenad runt Gullsjön och därefter la jag ett viltspår. Sen åkte jag hem och allergibadade Täppas, jobbade lite framför datorn och efter lunch blev det långpromenad vid Rönningesjön.

Efter promenaden åkte jag och Pappa och kollade på bil till mig. Jag är i extremt stort behov av en bil, det skulle underlätta rejält när jag ska ta mig till kurser, privatträningar, Hällefors, Orsa, bara åka och handla osv. Nu lånar jag en av mina föräldrars bilar vid behov och den trivs jag iof väldigt bra med då den är fyrhjulsdriven med mega stark motor och turbo :) Men jag tror mina föräldrar skulle uppskatta att kanske någon gång i veckan se röken av sin egen bil haha.
Hittade väl några bilar som jag kan tänka mig även om det finns så många häftiga bilar som jag hellre skulle vilja ha ;)

Innan middagen var det dags att ta spåret som då hade legat i 8 timmar. Jag hade medvetet lagt en knepig start för att han inte skulle kunna flyga iväg. Mycket kringelikrok var det och det gick kanon! Men sen när spåret planade ut så kom han in i sitt "fläng-mode" och ville öka farten (det gick ju inte eftersom jag höll emot), höjde nosen och började slarva. Men de sista trehundra metrarna gick klockrent och den biten kunde han inte ha gjort bättre. Nu gäller det bara att han håller rätt tempo/koncentration hela spåret igenom för då är han outstanding men kommer han in i flänget så går det åt skogen..
Hade väl egentligen som mål att starta i öppen klass i år men det får nog bli till våren istället. Tror inte jag kört mer än 2-3 spår sen anlagsprovet förra året. Måste öka på liggtiden (12-24 timmar), lägga in återgång mm. Sen kan det ju vara bra att ha testat skott också.

2 kommentarer:

Linn sa...

Anlagsprovet är ju bara 2-4 timmars liggtid och inget skott, så du behöver inte krångla till det än :) Men kanske det går lättare om du har en annan spårläggare? Nässla rusar på så här när jag lagt spåret, men när det var annan läggare har hon gått riktigt bra. Kanske värt att prova? Hon gick ju anlaget på 20 min, snitt är 12..

Susann sa...

Anlagsprovet fixade han förra året så jo, jag behöver krångla till det ;) Han gick på 11 (eller 12?)så det gick snabbt haha. Men jag ska absolut köra några spår med annan spårläggare för att se om det blir någon skillnad.