fredag 22 oktober 2010

Snö, snö, snö ;)

Weehaa, jag är ledig och kan bosätta mig ute i snön om jag så vill! Enda kruxet med sådan här blötsnö är att det direkt blir snöklumpar på Täppas ben, det är stört omöjligt att gå en längre promenad. Endast 15 min blev det imorse och det var gränsfall att han kunde gå på slutet :(

Tycker jag testat allt:

  • Ha med karda på promenaden och borsta bort snöklumparna innan de blir för stora. Ohållbart under en längre prom.
  • Ställa honom på skottad snöfri plats för att pälsen ska kylas av innan prom, är pälsen varm så fastnar det ju lättare.
  • Testat diverse sprayer som ska motverka snöklumpbildning men alla har varit helt värdelösa.
  • Ha täcke på vilket visserligen inte hjälper mot klumpar på benen med det blir iaf inte klumpar på magen. Hel overall som går ner över benen misstänker jag att han vägrar röra sig i. Dessutom sticker ju tassarna ut så det kommer bli klumpar där ändå.
Visst, var det ofta sånt här väder så skulle jag ju kunna raka ner benen helt även om det ser förskräckligt ut, men han måste ju kunna gå på promenad. Men när temperaturen väl sjunker så blir det ju istället jäkligt kallt om benen.

Någon som har någon mirakelmetod mot snöklumpar???

Såhär såg benen ut redan innan vi kommit ut från tomten. Ok, han tog några frivarv vilket kanske inte var helt lyckat men det är ju färsta snön ;)

3 kommentarer:

Maria /Furface sa...

Oj vad mycket snö ni har fått!!! Här har det inte fallit en endaste flinga. Men snöiga pälsar har jag ju också problem med (när väl snön kommer). Har inget hett tips, mer än det du varit in på - nerrakning. Meja får stå ut med att vara nästan nakenhund på vintern, men hon tycker å andra sidan att overall är helt ok.

Linn sa...

Vi har inga större problem med snö, men hon har ju mindre päls, och mellan tassarna klipper jag bort så mycket som möjligt på vintern.

Jag drömde inatt att vi skulle lägga blodspår åt varandra eftersom vi båda ligger på samma nivå (och verkar ha lite samma problem) men fick liksom inte till det på ett smidigt sätt när det är 10 mil emellan.. Så dumt, det vore ju jättesmidigt om vi kunde träna tillsammans! Vi får väl bosätta oss någonstans en helg och lägga hundratals spår och träna :D

Susann sa...

Ja, vi får fundera över hur vi skulle kunna lösa det där med spåren för det vore toppen att kunna lägga åt varandra.