lördag 9 juni 2012

Ändrade planer

Jag skulle ha varit på utbildning i helgen men den ställdes in i sista minuten. Jösses, en helt ledig helg sådär bara rakt upp och ner, vad gör man då? Jo, man tänker att "jippie totalt 100 mil i bilen vore nice!" Nä, verkligen inte men däremot kändes en tripp till Fulufjället väldigt lockande efter vinteruppehållet.

Sagt och gjort, bilen packades och brummade iväg till Orsa. Imorse bar det sedan av till mitt svensk-norska fjäll =) Det var lite väl stor regnrisk för att jag skulle vilja gå upp på platån, dessutom var det klafsigt av snösmältningen och en del snö kvar här och där. Så det fick bli rundan nedanför berget istället.

Hade en liten diskussion med Täppas i korsningen där man antigen kan välja stigen upp på fjället eller fortsätta nedanför.
Susann: Kom Täpp, hit ska vi!
Täpp: Va? Är du dum eller, det är fel väg. Vi ska ju uppåt!
S: Nä, inte idag..
T: Jo, idag och NU!
S: Nix.
Och eftersom en skäggis inte ger sig i första taget fick jag handgripligen flytta hon till rätt stig innan han tjurigt lunkade på framåt. Jag är ganska säker på att han planerar en hämdaktion de närmsta dagarna...




Njupeskärsfallet dånade på mer än vanligt, det är väl smältvattnet som ska ner från fjället. Det är betydligt maffigare i verkligheten än på bild, man känner sig ganska liten när man står där nere och tittar uppåt.




På väg tillbaka gick vi som vanligt genom Trollskogen och Täppas skulle såklart plaska lite i forsen. Med tanke på hans badskräck skulle han väl få en hjärtinfarkt om han ramlade i men ändå ska han utmana ödet och stå längst ut och balansera...


På väg tillbaka till Orsa fick jag lite ofrivillig seightseeing eftersom jag missade en avfart och man gör inte bara en u-sväng på de smala krokiga 90-vägarna... Jaja, shit happens =) Tre jobbveckor kvar och sen är det semester!!! Då blir det riktig fjällvandring och inte bara en lightversion som det blev idag ;)

2 kommentarer:

KerstinBrunoNIlaq sa...

Så vackert! Perfekt för att ladda batterierna :)

Susann sa...

Det är ännu vackrare uppe på fjället =) Förresten, läste om tjärsalvan, var hittar man den? Är i desperat behov av något mot mygg!!