lördag 19 oktober 2013

Skattjakten

Haha, snacka om ett lite annorlunda äventyr en kylig fredagkväll!

Jag hade förberett allt så det bara skulle vara att dra iväg så snart vi bestämt vilken skatt vi skulle satsa på först. Koordinaterna skulle släppas kl. 19... och då kraschade skattjaktens hemsida =) Varken jag eller Viktoria kunde öppna hemsidan från något håll. Fick ett sms av min brorsa som lyckats ta sig in på sidan och han skrev "åk till Hagaparken nu!! Fast hämta upp mig först".
In med hund och packning i bilen samtidigt som jag försökte förklara vägen för Viktoria. Hagaparken ligger ju ändå rätt "centralt" så nu var det bråttom!

Hämtade upp Hannes och jag tyckte vi kom till Hagaparken rätt snabbt. Det stod ytterligare två bilar där folk höll på att fixa med pannlampor så Hannes skyndade sig iväg för att hinna fram först. Jag fixade iordning hunden med reflexer och täcke, pannlampa till mig själv och skyndade iväg mot den mörka skogen. Och inser att jag har ju ingen aning om vart jag ska, Hannes hade ju försvunnit med koordinaterna. Som han inte hade någon nytta av för jag hade GPS'en haha!! Ingen bra kombo ;)
Jag sprang uppför den stora kullen med Täppas efter samtidigt som jag via telefonen försökte förklara för Hannes var jag befann mig ("jomen det är mörkt och en massa träd..."). Vi hittade varann tillslut och knappade in koordinaterna, yes äntligen var vi på banan!
Vi sprang snubblandes uppför kullen och längst upp hittade vi ett basläger där man kunde få varm korv, renchips mm. (nu äter jag ju inte djur men det var ett trevligt litet basläger ändå). Det var väl 10-15 personer där och ändå var kl. inte så mkt, gissar på att den var strax innan 19:30. Skatten var ju såklart redan hittad =(

Vi begav oss neråt och mötte upp Viktoria på parkeringen. Där träffade vi även en kille som hittat en annan skatt (i Alvik) och nu var på väg till baslägret. Det var verkligen inga dåliga priser så vi blev ju lite motiverade att åka vidare! På norrsidan om stan fanns bara en till skatt så vi kastade oss in i bilen och åkte mot Järvafältet. Hannes försökte hitta koordinaterna och jag försökte hitta vägen...

Snabbparkerade intill en väg och jag ringde upp Viktoria för att förklara vart hon skulle parkera och hon sa att hon redan hade parkerat vid de andra bilarna... Vi satt och kacklade som två förvirrade hönor när Hannes säger att "du, jag tror hon sitter i bilen bakom oss". Hahaha!
Vi skyndade oss ut i skogen. Hannes försvann iväg och återigen hade han koordinaterna och jag GPS'en. MEN, det var liksom en siffra för mkt, det gick inte att skriva in hela sifferraden. De skulle använda sig av koordinatsystemet WGS84 och det hade jag ställt in min GPS på. Men det stämde liksom inte och vi var inte de enda som var förvirrade, folk stod och knappade på sina GPS'er och hajade ingenting.
Här var det ganska många som var ute och letade, ganska spritt, ingen visste väl exakt var skatten fanns. Eller om den redan var hittad (för varken skatten i Alvik eller Hagaparken hade rödmarkerats, som de skulle när de var funna...). Tror vi gick omkring i över en timme och letade. Högt och lågt, ja överallt.
Frosten började glimma på marken och Täpp började frysa. Tillslut gav vi upp och gick tillbaka till bilen. Ungefär samtidigt rapporterades alla skatter i STHLM området in som hittade så vi hade nog letat i onödan. Men skoj var det ändå och jag lär nog göra om det nästa gång det är dags! Ska bara finslipa tekniken lite =)

Inga kommentarer: