lördag 26 oktober 2013

Spårkursen

I onsdags bar det alltså av till Kungsör för en heldagskurs i spår med Tobias Gustavsson. Deltagande raser var schäfer, malle, groenendael, golden, flat och så lillskägg.

Jag var toknervös! Skyller på att det var Linn som skrämt upp mig med sitt prat om mardrömmar där hela kursen gick åt skogen haha. Tobias är ju otroligt duktig och håller nästan inga kurser för privatister. Han jobbar främst med hundar som verkligen måste prestera på hög nivå (räddningshundar, spårning av rovdjur osv). Skulle ju kännas jättedumt om Täpp nu fick för sig att bara flamsa runt och spä på folks uppfattning att småhundar inte kan jobba... 

Det första spåret handlade egentligen bara om statuskoll för att Tobias skulle se vilken nivå de olika deltagarna befann sig på. Täppas skulle gå som nr. två. Jag hade lagt ett kort spår som gick 50m ut i skogen vinklade 90 grader och gick 50m åt det nya hållet för att sen vinkla 90 grader igen och avsluta med 50m raksträcka. Jag hade medvetet inte lagt ut några läderbitar för att Tobias skulle få se hur Täpp spårade utan dem.
Startade Täppas och kände mig direkt ganska lugn då han tuffade iväg i sitt vanliga "spårmode". Finfin första raka, finfin vinkel och sen mitt på andra rakan gick han av spåret. Nosade lite här och där och ställde sig 3-4m från spåret och kikade under lugg på de övriga som stod en bit bort. Jag visade på spåret och han tuffade på, finfin andra vinkel och bra sista raka. Puh, Tobias sa att det såg bra ut, inga konstigheter (förutom där han gick av spåret då). Sen kunde jag andas ut och bli lite mer normal!

Sen fick det bli ett ca. 40m spår över appelplan (gräsmatta). Det var ju en hel del människor och hundar som redan rört sig där och Täppas får ju ofta svårt så snart han hamnar utanför skogen hehe ;) Men han spårade så himla fint! Mot slutet blev det lite sämre men jag är ändå så nöjd med första halvan, där har han faktiskt gjort framsteg!! Fick lite nya tips om hur jag ska göra när han hamnar utanför, jämfört med hur jag brukar göra.

Det blev fler liknande spår och en hel del teori, kan faktiskt inte förstå att vi hann med så mycket på bara en dag. Lärde mig en himla massa nytt, Tobias har en syn på spårträning som skiljer sig en hel del från vad jag lärt mig tidigare (och det var ju därför vi hyrde in honom).

Om jag ska välja ut en sak som jag tar med mig från denna dag (för jag tror inte ni orkar läsa om allt) så är det nog FARTEN under spåret. Täppas har ju tidigare spårat med en jäkla fart, det har visserligen gått bra och jag har ju känt att vad fan spelar det för roll vilken fart han har om han klarar spåret??? Men i alla kurser jag gått, alla böcker jag läst så är det ju fokus på lugn fart och slak spårlina. Fick ju lite pikar under anlagsprovet att han går för snabbt (tror han gick på 11-12 min) och jag har verkligen lagt massa krut på att få ner farten. Och tillslut lyckats för nu går han lugnare. Men har han samma säkerhet som tidigare? Nej, jag tycker inte det, han är ju ute och fladdrar och går av här och där... Funderar över om jag sabbat lite av glädjen och motivationen när jag hållit på och "tjafsat" om farten.
Tobias tycker istället det är bra med hög fart och spänd lina, en motiverad hund! Sen är det såklart skillnad på en hund som spårar noga i hög fart och en hund som istället stressflamsar omkring utan att koppla på nosen.

Stackars Täppas är verkligen min försökskanin i allt vad hundträning heter och nu blir det återigen dags för nya regler i spåret... Men jag tror det här tänket passar oss båda bättre och vi ska göra en himla massa övningar nu framöver. Framförallt blir det fokus på hårda spår, jag veeeet ju att jag borde tagit tag i det tidigare men det är så mycket lättare i skogen ju! Och ju mer vi spårar i skogen desto svårare blir det när vi väl ger oss ut på t.ex. asfalt, det blir en ond cirkel. Fick också massa bra förslag på hur man kan belöna i spåret (alltså vad har jag pysslat med tidigare?!?) och tre miljoner andra bra tips! Nu ska här spåras. PÅ RIKTIGT!!!

Lite rolig kuriosa är att ingen har hittat den där lådan med kanel som vi var och letade efter för några år sedan (blogginlägget finns här). Tobias berättade att de nu bytt ut kanelen som började bli lite gammal. Man kanske skulle göra ett nytt försök?!? Får slänga upp en kanot på taket i så fall så det går att ta sig över sjön... Men näe, det känns faktiskt inte lockande ;)

Inga kommentarer: