fredag 9 juli 2010

Aktiv semester

Puh, nyss hemkommen från fem heldagars "aktiv semester" hos HundCampus. Det var få deltagare på många lärare så gissa om vi fick mycket gjort!

Plattform och sökbana
Tränade på både thé och fotdoft men Täppas kan peka ut dessa dofter utan problem så vi tränade inte så mycket på det.

Klick & trick
Här blev det t.ex. klossträning åt båda hållen, Täppas kan ju bara snurra motsols. Testade början till backande slalom, knepigt värre. Han fick backa upp med bakbenen på olika föremål (ungefär som när han står på händer) och en massa andra saker.

Frisbee
Provade på frisbee lite grann. Var lite skeptisk till detta eftersom jag tycker det påminner mycket om boll och pinnkastning som är en väldigt stressande lek för hunden. Men efter en förklaring av hur sporten fungerar mm. så kan jag ju säga att frisbee skiljer sig totalt från boll och pinnkastning. Dock var det inte Täppas grej, han tyckte de flygande plastsakerna var fullkomligt värdelösa... Men det går säkert att träna upp intresset för frisbee.

Vattensök
Vi fick även prova på detta men Täppas är ju en rejäl badkruka så han fick stå på land och leta efter en rolig leksak i vattenbrynet. Det vore ju hemskt att sätta ner en tass i vattnet...

Spår
Fokus under helgen låg på spår och en himla massa spår blev det. För Täppas del tränade vi mest på spårupptag, varierande underlag och störningar som t.ex. korsande spår.
Första dagen gick spårupptagen käpprätt åt skogen och han hade som vanligt svårt med andra underlag än skogsmark. Visst spårade han bitvis men inte som jag vill ha det. Men träningen gav snabbt resultat och efterhand satt spårupptagen finfint. Han kunde släppas på i 90 grader på olika typer av underlag.
Det är framförallt tre spår jag är extra nöjd med. Det första är ett spår där han spårade (när jag säger spårar menar jag att han gick exakt i spåret och inte det minsta vid sidan av) rakt över en park (kortklippt gräs) utan minsta tvekan. Det andra är när han spårade i sand och kraftig uppförsbacke, trodde aldrig han skulle fixa sand som underlag. Det tredje spåret var i gassande sol och det gick över gräsmatta och grusväg med öppna 90 gradersvinklar på både gräs och grus. Efter en osäker start tog han spåret klockrent och det var så kul att se hur han tog vinklarna mitt i spårkärnan utan att vika en tum från spåret. Jag är sååå nöjd med Skäggtrollet!!
I början av specialsöksutbildningen (januari) var jag lite tveksam till HundCampus aningen omständiga sätt att träna spår på men efter 6 månaders tragglande kan jag nu skörda resultatet. Och ja, jag kommer fortsätta träna såhär :)


En superkul och givande vecka, nu ska vi fortsätta med spårandet och även ge oss på asfaltsspår framöver. Täppas är för tillfället halvt död och snarkar högt och ljudligt så i helgen står vila på schemat. Det blev långa dagar, 9-19 eftersom Täppas och jag även tränade på lite andra väldigt skojiga saker men mer om det i ett annat inlägg för nu ska jag sova. Helt slut jag med!

1 kommentar:

Marie sa...

Hej Susann!

Roligt att höra om din och Täppas semestervecka på Hundcampus... Jag och "världens mesta problemhund" vågade oss faktiskt på att åka dit veckan efter er (12-16:e, var där kvällen den 11:e till luchtid den 17:e dock) och det gick över alla förväntningar. Han var en helt annan hund och vi försöker hålla fast vid detta mer trevliga och mer arbetsvilliga beteende även hemma. Jag har alltså spenderat en vecka helt själv med min "galna" hund och det gick bra! Han var t.o.m. intresserad av att träna! Alla blev charmade av min knäppis och jag ångrar inte för en sekund att jag tog chansen/risken och åkte iväg själv. Han har åkt buss, tåg och även bil utan problem, han har gått på promenad lös med sex andra hundar även detta utan problem m.m. Jag är så glad!!

Ha en fortsatt underbar sommar!

Mvh/Marie & Cain :-)