tisdag 13 juli 2010

Rally Sweden 2011

Eftersom jag har vintern som favorit årstid kan man ju lätt räkna ut att jag inte är så förtjust i den här värmen, längtar efter kyla och snöstormar. Så idag har jag ägnat mig åt att planera WRC's enda snörally, Rally Sweden. Det är dock lite knepigt att hitta boende, allt är uppbokat av de tävlande teamen. Finns inte så många hotell i lilla Hagfors med omnejd. I värsta fall får jag väl tälta. I 25 minusgrader... Kanske inte helt lyckat om man vill ha en bra start på de smått kaotiska rallydagarna :)

En rallydag börjar med att få hotellet att servera frukosten tidigare än normalt för att man ska hinna till första sträckan i tid. Sen ut och skrapa fram en stelfrusen bil och ut på småvägarna i Värmlandsskogarna. Köra fel ca 20 ggr p.g.a. urusel karta men tillslut hitta rätt i sista sekunden. Hitta någonstans att ställa bilen, och pulsa ut till sträckan i minst en halvmeter snö. Hitta en bra plats att se rallybilarna och inte frysa ihjäl i den isande kylan. Skratta åt packade norrmän (ja, främst norrmän faktiskt) och undvika att få en snöboll mitt i ansiktet. Sen hör man ett avlägset brummande sakta närma sig och svisch så har första bilen redan passerat. När toppförarna passerat gäller det att illa kvickt pulsa tillbaka till bilen. Som står någonstans bland alla andra bilar. Vänd åt fel håll på en sjukt smal skogsväg med djupa diken. Inse att uppgiften kanske är övermäktig när man ser hur bil efter bil hamnar i diket och kör fast.. Bli överlycklig över snälla norrmän (nyktra denna gång!) som glatt hjälper till att vända den tack och lov fyrhjulsdrivna bilen. Nu gäller det att snabbt ta sig till nästa sträcka. Där samma historia upprepar sig igen. Och igen och igen!

Som tur är finns ett fåtal sträckor som man kan nå utan bil. Men för att få en bra plats måste man vara ute i god tid, kanske 2-3 timmar innan start. Det är lång väntan i sträng kyla.

Nu tror ni väl att jag är en dåre som utsätter mig för det här under flera dagar haha. Det är möjligt... men sjukt kul är det!!

Här kommer en svalkande film från årets vinterrally. Vrid upp volymen, klicka upp den till fullscreen, känn kylan bita i ansiktet, se och njut!

Inga kommentarer: