onsdag 21 juli 2010

Boktips

1. Bra relation av Kenth Svartberg.

Den handlar om, precis som titeln avslöjar, hur man får en bra relation till sin hund.
Kenths metod heter TSB-modellen (Trygghet, Samarbete, Bestämmande). Fokus i relationen ligger självklart på trygghet och samarbete men sen behövs också ett visst mått av bestämmande för att kunna kontrollera hunden. Egentligen är jag inte så förtjust i alla dessa metoder som poppar upp och som man ska följa slaviskt för att få en fungerande vardag med sin hund. Men TSB-modellen var riktigt bra och eftersom det är Kenth som skrivit den är allt självklart baserat på modern forskning och fakta, inget trams om strikt ledarskap osv. För mig var det kanske egentligen inte så mycket nytt men informationen presenterades på ett lite annorlunda sätt jämfört med andra hundböcker. Den här boken kommer jag garanterat skriva upp på boktips-listan jag ger till de som går valp och vardagslydnadskurser hos mig. Det är få böcker (om ens någon?) jag läst hittills där jag håller med om exakt allt som står och så är det även med denna bok. Men jag kan tryggt rekommendera den och det bör faktiskt vara en självklar bok i den nyblivne hundägares bokhylla. Även mer erfarna hundägare har mycket att hämta från denna bok, alltid finns det något nytt man kan lära sig! Tror denna bok kommer bli en klassiker framöver :)



2. Från valp till stjärna av Maria Hagström.

En bok för den riktigt tävlingsinriktade (tävlingslydnad och brukslydnad) hundägaren. En bitvis riktigt bra bok med de absolut senaste övningarna inom lydnaden. Men ibland förstår jag inte riktigt upplägget... Boken börjar med att gå igenom vad inlärning är. Bra text men allt är otroligt basic. Längre fram i boken när man kommer till de olika övningarna så är de helt plötsligt väldigt avancerat. Det var visserligen den nivån jag hade väntat mig och ville ha. Men om boken riktar sig till redan kunniga hundägare så är i alla fall den första tredjedelen av boken ganska värdelös. Och om boken riktar sig till nybörjare så är sista halvan av boken troligtvis för avancerad. Sen är det en del andra grejer jag hänger upp mig på också men bortser man från dem så är det en väldigt bra bok. Är du lydnadsfreak - läs den!

Inga kommentarer: