måndag 11 april 2011

Freestyleutbildning

Japp, då var freestyleutbildningen för Emma Willblad avklarad. Ska ha kurs mm. innan jag får "instruktörsbeviset" men det blir till hösten. Tills dess ska jag träna på med Täppas, bygga program osv.

Täppas flippade inte, han skötte sig på det stora hela jättebra, är lite förvånad faktiskt. Tror han tyckte det var kul att vara tillbaka i kurssammanhang igen, där sker ju alltid så roliga saker ;)

Matte, nu gör vi såhär: jag tar stolen, du sätter dig på golvet.

Vi har tränat en hel drös med freestyle rörelser och positioner, gått igenom alla tävlingsregler och haft prov på dem. Pratat kombinationer, programbygge och musikval. Pratat friskvård eftersom många rörelser frestar på kroppen, det gäller att ha en vältränad hund, massera, stretcha och inte slita ut kroppen. Mycket har hunnits med, freestyle är ett stooort område.

Lärde mig en del nytt om distansarbete med hunden och olika belöningstekniker på avstånd. Externbelöning har jag ju jobbat med tidigare men det här är mer uppstrukturerat och med olika kommandon som talar om att det finns belöning utlagd, nu får du ta den, olika kommandon beroende på belöningstyp mm.

Det var väldigt varierade raser: vit herde, papillon, japansk spets, pumi, bostonterrier. Freestyle passar alla raser, det är bara att bygga programmet med hänsyn till storlek, ålder mm. hos hunden!

Bostonbrudarna Dina & Luna

2 kommentarer:

Angelica sa...

Åh! Jag vill också börja träna freestyle med min Boston! I vilken ålder är det bra att börja? Kram!

Susann sa...

Man kan börja ganska tidigt men är din hund väldigt ung så gäller det att inte köra för fysiskt påfrestande övningar innan han är färdigvuxen i kroppen. Men sådant går att anpassa!