måndag 4 april 2011

Klättring

Under mars var det hyfsat lugnt på jobbfronten så jag jag passade på att gå en grundkurs i klättring! Superkul och eftersom jag klarade praktiskt och teoretisk prov så har jag nu Grönt Kort i topprepsklättring (klättring på klättervägg inomhus). Grönt kort krävs för att få pyssla med klättring på egen hand, det är så mycket säkerhet inblandat.

Under kursen lärde vi oss hur utrustningen fungerar och hur den ska användas. Det är selar, linor, olika säkerhetsknutar som ska bli rätt, knutar och linor ska på rätt sätt kopplas till selen via karbinhakar och allt vad det heter... Det gäller att dubbelkolla allt ca tre miljoner gånger för en liten miss kan leda till att man rasar i golvet och då kan man hälsa hem.

Vi har fått klättra på olika typer av väggar, roligast är de svåra som lutar och är vinklade. Man är alltid två och två, en som klättrar och en som "säkrar" d.v.s. håller säkerhetslinan sträckt mm.
Sista gången fick vi träna på att "falla fritt". Om jag klättrar snabbt och min säkrare inte hinner med att korta upp linan (en särskild teknik med linan via karbiner osv) och jag plötsligt skulle falla så tar det ju ett tag innan det tar stopp ;) Så det var bara att klättra högt upp, vänta tills säkraren medvetet släppte efter på linan och sen kasta sig bakåt ut från väggen och falla neråt ;) Det blir ju rätt mycket tyngd av en människa som bara faller flera meter så säkraren åker även hon upp i luften innan det tar stopp. Därefter måste säkraren först fira ner sig själv innan hon kan börja fira ner mig. Inte helt enkelt alla gånger.

En klättervägg kan t.ex. se ut såhär.


Vi fick även prova bouldering, där friklättrar man utan sele och linor men de väggarna är bara 4-5 m höga så vet man bara hur man landar på ett säkert sätt så "bör" man inte göra illa sig. I bouldering handlar det alltså inte om att klättra högt utan att lösa olika problem med rätt teknik. Det gäller att hitta rätt balanspunkt "dead point" och att kunna hoppa från ett grepp till ett annat, kunna svinga sig som en apa, och klättra sidledes, använda endast en arm mm. Det känns ju lite tryggare att träna detta endast 4 m upp i luften jämfört när man står uppe på de höga väggarna, där känns det lite lagom kul att chansa...

Nu måste jag uppdatera min olycksfallsförsäkring med en speciell risksportförsäkring där klättring ingår. Tänkte klättra lite nu för att bli mer van och så får vi se vad nästa steg blir ;)

Inga kommentarer: