onsdag 5 februari 2014

Friskvårdsterapeut block 4

Nu är det visserligen en dag kvar på det här blocket men eftersom jag misstänker att jag inte kommer få ner nåt vettigt på tangenterna ikväll så kommer en sammanfattning redan nu.

Det här blocket har varit väldigt givande men samtidigt svårt. Vi börjar nu komma så långt att vi ska kunna känna om något är fel hos en hund, kunna tolka problemet och ge förslag på vad det kan vara. Nu går inte vårt jobb ut på att ställa en diagnos (det sker hos en veterinär eller en väldigt kunnig hundfysioterapeut) men vi förväntas ändå ha ett hum om vad det kan vara och vi ska även känna till vad man kan göra åt problemet.
Enligt Anna hittar hon saker (mer eller mindre allvarliga) hos var och varannan hund men det behöver ju inte vara så att hunden är det minsta påverkad av sitt problem. Hur vet man om hunden är påverkad av sitt problem eller inte och kommer hunden påverkas i framtiden? När mår en hund så dåligt av sina problem att den inte längre har ett värdigt hundliv?

Att hitta spänningar, svullnader, knutor, ömmande punkter mm. känns ändå rätt ok men det svåra är att förstå vad det beror på. Säg att en hund är väldigt spänd i höger bog. Då kanske det är lätt att tro att problemet sitter i just bogen. Och visst kan det vara så... Men det kan lika väl vara så att problemet sitter i vänster bog (eller ben, tass...) och att hunden avlastar vänster sida genom att alltid lägga mer tyngd på höger sida vilket gör att höger bog blivit spänd. Eller har hunden ont i ryggen eller kanske bakdelen och även där avlastar genom att lägga mer tyngd fram. Eller har spänningen i bogen uppstått p.g.a. felaktig träning eller överansträngning? Eller är det bara en ras som är väldigt stor och framtung och att man helt enkelt får räkna med att det är "normalt" med dessa problem hos den här rasen? Sen kan man ju tycka att det inte borde vara "normalt" med problem p.g.a. en hunds kroppsbyggnad men dagens hundavel är ju inte alltid så genomtänkt... Men det är en annan historia ;)

Vi fick träffa en bullmastiff med flera olika kroppsliga problem. Vi fick se den röra sig och vi fick känna igenom och massera hunden. Vi fick även se hur laserbehandling och akupunktur går till. Man skulle ju kunna tro att en hund protesterar när nålarna körs in men nejdå, hon bara låg där och njöt ;)

Vi fick även se en undersökning av en rottweiler där matten kände att något inte stod rätt till. Det visade sig att mattens misstankar var helt rätt. Så nu väntar veterinärbesök... Alltså rottis är en av de raser vi ständigt återkommer till, de verkar ha otroligt mycket problem! Det är spondylos och L7S1, problem med tåleder och avslitna korsband för att bara nämna några saker. Nu har jag aldrig funderat på att skaffa rottis men hade jag gått i de funderingarna hade jag definitivt tänkt om nu. Sen är det fortfarande en mysig ras i rätt händer, ingen tvekan om den saken! Men jag skulle aldrig våga chansa med tanke på alla fysiska problem de har...

Några timmar spenderades vid en Water Treadmill (löpband i vatten) och det var jättekul! Vi fick se både vana hundar och hundar som provade treaden för första gången. Så otroligt mycket lättare det var att se hundens rörelser i vatten. Man kan jobba med olika vattennivåer lite beroende på vad man vill uppnå med träningen. Man kan även styra hastigheten på löpbandet för att få fram alla gångarter och lättare kunna se hur hunden rör sig. Vattenträning är ju väldigt skonsamt så det används ofta vid rehab men även i friskvårdande syfte för att bygga kondition och muskler.

Jösses så mycket man lär sig. Sen blir man lite smått knäpp också, kan komma på mig själv ute på promenaderna att titta på hur andra hundar rör sig, fundera över varför den individen går sådär konstigt osv. För att inte tala om hur mycket hjälp jag får inför nästa hund, det är många raser jag efter denna utbildning aldrig skulle få för mig att skaffa p.g.a. att de har så otroligt mycket problem. Jag bara måste ha en frisk hund nästa gång!

Näpp, nu väntar morgonpromenad. Ska försöka koncentrera mig på min egen hund och inte analysera de andra vovvarna vi möter ;)

Inga kommentarer: