söndag 9 februari 2014

WRC Sweden 2014, fredag

Upp i ottan för att åka 11 mil i tjock dimma på små kringelikrok vägar till SS9 Fredriksberg 1 (jo, det är fullt normal fredagssysselsättning). Vi kör fel (nähä, någon som är överraskad?) men det gjorde alla andra också, det är inte helt lätt att köra efter kartor som, jag citerar en annan åskådare "det fan inte finns nån logik i" haha.
Vi pulsar genom skogen och väl framme hörs rallyradion från högtalare så att vi hålls uppdaterade om vad som händer på SS8 Lesjöfors 1 som körs innan sträckan där vi befinner oss. Och via radion får jag reda på att det som bara inte fick hända har hänt... Ogier har kört av vägen in i en snövall och sitter fast där. Nej, nej, nej, NEEEEEEJ!!! Tack och lov lyckas de med hjälp av åskådare längs med sträckan ta sig loss och köra vidare men det tog 4 min vilket innebär att rallyt är kört.

Två åskådare försöker vinka till sig fler som kan hjälpa till att skotta och putta på bilen. Bilden är snodd från wrc.com

När bilarna dånar förbi i Fredriksberg ser jag ändå att Ogiers bil inte är synligt skadad, alltid nåt. Dessutom vinner han sträckan så bilen borde vara ok!

Latvala

När vi promenerar tillbaka till bilen blir vi omkörda av Al Rajhi, det är som att en tryckvåg passerar, jag skulle kunna ge mycket för att åka med i en sån där bil.

I ösregn åker vi vidare till serviceplatsen för att se bilarna bli servade och höra intervjuer med förarna. Enligt Ogier skedde avåkningen i en enkel högerkurva, så enkel att han släppt lite på koncentrationen och vips satt han i vallen.

Qassimis däck, inga dåliga dubbar!


Ogier till vänster, Latvala till höger.
Hirvonen
Under eftermiddagens sträckor tyckte jag riktigt synd om stackars Östberg. Han slåss om pallplaceringar men förare som inte har något som helst att göra med pallen sabbar för honom. Det börjar med att Kubica kör av och fastnar i en snövall. Efter 10 min tar han sig loss men kör upp på vägen precis framför näsan på Östberg som kommer farandes i full fart och tvingas stå på bromsen. Allt grus som Kubicas däck drar upp spräcker vindrutan på Östbergs bil. Kubica inser sin miss och släpper förbi Östberg som dock förlorat dyrbar tid, sikt och fokus.
På sträckan efter kör Kubica av igen... Han blir fast och åskådare står över hela vägen. Normalt får man inte vistas på själva vägen men man får hjälpa till när bilarna kör av. Förutsatt att man flyttar på sig när nästa bil kommer och det gjorde inte de här människorna. Östberg kommer farandes runt ett hörn och tvingas panikväja för att inte köra över både bil och människor.
Men som om det inte vore nog med detta så händer det igen på nästa sträcka. Meeke har kört av, tagit sig upp på vägen, kartläsaren står i vägen och Östberg kommer farandes. Kartläsaren kastar sig undan och det är ett rent under att inte Östbergs bil klipper den öppna bildörren på Meekes bil...

Efter en snabb lunch åker vi vidare till SS15 Hagfors sprint 2. Det blåser, ösregnar/blötsnöar. Men vad gör det?! Banan är blööööt... Vilket innebär att vill man ha bra platser får man räkna med att bli nerstänkt av slask när bilarna kör förbi. Tja, mina kläder är 100% vattentäta så lite slask (eller snarare ett kaskadregn av blötsnö i full fart) ska de nog tåla ;) Fortfarande fullt normal fredagssysselsättning!


Östberg. Notera slasket som däcken drar upp ;)
Ogier vinner sträckan och sen bär det av ner till Karlstad för att se dagens sista sträcka inne på travbanan. Hittar en "bra" plats i 5 cm vatten medans blötsnön öser ner från himlen.

Tänak, en förare som kört riktigt bra, normalt brukar man hitta honom utanför vägen efter bara några sträckor. Blev inte många bra bilder från fredagen, kameran blev ju typ vattenskadad så snart den plockades fram.

Efter fredagen leder Latvala som kört riktigt bra, tvåa Mikkelsen och trea Östberg. Ogier vann 6 av fredagens 9 sträckor och har knaprat sig upp till en niondeplats. Målet är en sjätteplats, kan han köra ikapp den tiden under lördagen?

En film från fredagen av Volkswagen RallyTeam d.v.s. Latvala, Ogier och Mikkelsen! Ogiers odramatiska avåkning är någonstans 1,15 in i filmen.

Inga kommentarer: