lördag 1 februari 2014

Svenska polarhundmästerskapet 2014

I helgen går svenska polarhundmästerskapet uppe i Orsa Grönklitt. Det är snö i mängder och lagom kallt! Alla fyra polara raser tävlar men idag var det klart flest Siberian Husky. Sen var det en hel del samojeder och några enstaka malamuter. Grönlandshund såg jag faktiskt inte en enda.

Jag tittade främst på klasserna med de större spannen. Jättekul att se några av Sveriges bästa slädhundsförare (t.ex. Marie Israelsson) i verkligheten och inte bara läsa om dem i tidningar och bloggar. Även kul att se de vovvar jag brukar åka med här uppe, fast nu i tävlingsmode!

Tävlingsslädar är betydligt smidigare än den typ jag hade till mitt 4-spann förra året. Mycket lättare och mer lättsvängd men därmed inte lika stabil, så jag kan tänka mig att de välter lättare...

Massa hundar vid området innan starten. Det är tur att hyskys är vänliga av sig för många tighta hundmöten blir det.











Vid 6-spann och 8-spann krävs nästan en medhjälpare/hund när spannet ska ta sig till starten. Trots att föraren tokbromsar konstant!
 
I väntan på start.

Att stå still och vänta är inte en slädhunds favoritsysselsättning ;)

Tillslut så!



Fyra mil senare var det dags för målgång.

Jag såg främst start och mål eftersom jag inte kände för att pulsa rakt ut i skogen för att nå tävlingssträckorna (det känns som att jag kommer få pulsa tillräcklig nästa helg).

Även om det är jättekul att titta så är det också ren tortyr. Jag vill också stå där bakom släden och fara fram genom vintrig skog!! Kanske en dag...

Inga kommentarer: