onsdag 26 februari 2014

Täppas lagar mat

Täppas håller på att lära sig göra fisksoppa! Hittade mjuka leksaker som ser ut som fisk, citron, tomat och nån grön krydda.Så tanken är att han ska hämta grejerna var och en för sig och lägga dem i en kastrull, perfekt pensionärsaktivering. Han kan ju städa sedan tidigare men att generalisera beteenden är inte hans starka sida så det var bara att börja på ruta ett.

Apportera fisken - först var ju fisken tvungen att dödas några gånger. När han ansåg att fisken var tillräckligt död (vet inte riktigt vad det är han går på där men tillslut var den iaf död) kunde han börja jobba. Han greppade, bar och lämnade av den hos mig.

Lägga fisken i korgen - jag tog fram hans svarta korg som vi har när han städar. Inga problem, fisken hamnade i korgen.

Lägga fisken i kastrullen - det gick inte alls... Han tittade på kastrullen som om han försökte säga "matte, det står nåt metallskrot i vägen för min träning och var är den svarta korgen jag ska lägga fisken i?" Det blev kortslutning i hjärnkontoret och han återgick till att döda fisken som fått liv igen. Ok, dags att tänka om. Shejpade honom (med fisken i munnen) närmare och närmare kastrullen och tillslut var han framme. Men tro inte att han tänkte släppa ner fisken i kastrullen... Provade med loss, tack mm. men nej. Nähäpp... Medans jag satt och funderade över hur jag skulle lösa det hela så la han försiktigt fisken på kastrullens handtag?!? Tja, han brukar ju göra på sitt eget sätt... Kastrullen var lite småläskig och det tog ett tag innan jag fick honom att släppa ner fisken men tillslut så!

"Perfekt på handtaget! Är du nöjd matte? Nähä, inte det..."

"Här då, är det bättre?"

"Så, nu är fisken i kastrullen. Hit med belöning!!"


Och som jag skrev så är generalisering inte hans starka sida så jag misstänker att jag kommer få börja på ruta ett med citronen. D.v.s. döda citronen, apportera, lägga i korgen, på kastrullens handtag och TILLSLUT i kastrullen. Sen har vi tomaten och kryddan också haha. Jag återkommer med uppdatering år 2016!

Inga kommentarer: