söndag 10 augusti 2014

Jag ska inte ha polarhund...

Det har väl knappast undgått någon att jag gillar vinter, kyla, polarhundar och drag =) Jag har åkt hundspann många gånger, varit på kurs och lärt mig köra ett eget 4-spann, besökt olika dragtävlingar (barmark och på snö), läst böcker och tidningar för att lära mig mer. Framför allt är det ju slädhundsstilen jag gillar mest och då allra helst med ett gäng galna Siberian Huskies framför släden!

I januari nästa år åker jag återigen upp till Sulviken (Järpen/Åre) för att köra hundspann under några dagar med Malamuterna hos Team Snowquest.
Jag har önskat att få min favorit, Is, från förra gången jag var där. Det är rätt sällan jag verkligen fastnar för hundar jag träffar, det krävs en lite speciell personlighet eller lite udda egenskaper för att jag ska trilla dit. Is är t.ex. expert på att smita så att han kan rusa till närmsta bil där han kryper in under och myser. Sen ligger han road och kikar på en när man på alla tänkbara sätt försöker locka fram honom ;) Han gillar även freestylepositionen "mellan", inte för att han tränat freestyle men han har insett att ställer man sig så blir man klappad. Det underlättar dock om man är beredd för annars blir man ju ordentligt omkullknuffad haha! På stake-outen tar han det coolt, sitter och småylar lite och "hoar" som en tomte. Väl i spannet när man sen släpper upp bromsen så finns dock ingen annan växel än fullt ös framåt!







I februari åker jag sedan upp igen för att gå utbildning till draghundsinstruktör!!! Jag försöker inbilla mig att jag inte enbart åker för min egen skull utan att det säkert finns ett enormt intresse för draghundskurser här i Täby (!). Hahaha... Nej, men draghundsporten växer och framför allt barmark vilket går alldeles utmärkt att träna även i den här delen av landet. Och så passar ju den motionsformen in i mitt kommande friskvårdstema hos DogSpirit. Det blir nog bra, hur som helst ska det bli skitkul!!

Det här är ju smått livsfarligt och kan ju nästan bara sluta med att det ramlar in en polarhund här hemma. Jaja, ingen kan ju isf påstå att jag inte är väl förberedd... Fast jag säger som tidigare - jag ska inte ha polarhund =)

Is

Inga kommentarer: