torsdag 17 augusti 2017

Gealta

När jag började utforska Dalafjällen för många år sedan så satt jag och kollade på kartan och hittade ett fjäll jag liksom fastnade för. Det verkade stort och maffigt och jag bestämde mig för att en vacker dag ska jag upp på toppen! Dessutom gillade jag namnet, Gealta är det samiska namnet för Storvätteshågna. Dalarnas (och Svealands) högsta fjälltopp, 1204 möh. I efterhand har jag insett att det inte är sådär högt jag hoppats på, det finns inte ens någon hisnande topp att kämpa sig upp på. Fjället har lite mer den karaktär som Nipfjället har - branta sluttningar men väl uppe är det plant.
Jag har inte kunnat åka dit tidigare eftersom det ligger för långt bort från en dygnet runt öppen veterinär, ja ni som följt bloggen kan storyn. Men nu behöver jag inte oroa mig över akuta sjukdomstillstånd längre så Storvätteshågna har börjat pocka på uppmärksamhet. Och eftersom stället ligger i den del av Dalafjällen jag ännu har kvar att utforska så bär det nu av för att reka lite inför nästa år!

Inga kommentarer: