fredag 17 november 2017

Atle på kurs

Förra veckan började Atle på kurs i vardagslydnad! Inte för att han behöver träna på just vardagslydnad utan för att han behöver träna på att vistas i grupp med andra hundar och människor utan att bli rädd/arg och flippa ur.

Vi gick en valpkurs när han var runt 4 mån men den var inomhus (läskigt...) och han var ju allmänt rädd av sig då så det var lite dum tajming. Men kursen var bokad och betald redan innan jag fick hem honom och då hade jag ju inte en tanke på att han inte skulle klara av vanlig kursmiljö. Men själva kursen som sådan var väldigt bra.

Sen började vi en unghundskurs tidigare i höstas som ärligt talat var katastrofal... Trots att man påstod sig använda positiv förstärkning osv. så var den här träningen från stenåldern. Jag blev helt paff! Stod ut första kurstillfället men sen tackade jag för mig. Pengar i sjön...

Eftersom jag alltid jobbar kväll så måste jag ju hitta kurser dagtid vardagar och det är inte alltid så lätt. Men hittade till slut en kurs utomhus (trippelkollade träningsfilosofin) som började förra veckan och sedan går varannan vecka fram till jul.

Första kurstillfället gick helt klart över förväntan! Övningarna var inga problem, vi jobbade med ögonkontakt, u-sväng/utgångsposition och fotgående samt lättare godissök på marken och i träd. Det är ju sånt han kan men han gjorde övningarna med 100% fokus på mig och han tyckte det var superkul =) Nu höll vi ju lite avstånd till övriga hundar och människor men kunde ändå jobba närmare dem än jag räknat med såhär första gången. Det var bara sista kvarten som han började störa sig på allt och alla men han var väldigt trött så han är förlåten för det.

Övriga hundar på kursen var en dobbis och en beardis, typiska unghundar med fokus på allt annat än sina förare =) Atle tyckte beardisen var lite skum då den befann sig mer uppe i luften än nere på marken ;) Sen var det även en ung beagle som var jätteduktig.

Paus och bus!

Inga kommentarer: