måndag 18 mars 2019

Fjällvandringssäsongen -19

Planeringen pågår för fullt inför årets fjällvandringssäsong! Hela förra säsongen fick ju anpassas efter värmen så inget blev riktigt som jag tänkt mig. Det bara måste bli en normal svensk sommar i år.

Brukar oftast börja vandra runt midsommar (alltså i fjällen) men i år tänkte jag försöka starta redan i början av juni, fast det beror helt på snömängden. Dit är det nu 2,5 månader och det innebär att de fysiska förberedelsrna bör starta... Nyss! Vilket vi också gjort. Atle har haft soft vintervila de senaste 4 månaderna så vi har börjat öka på promenadlängderna. Sen betyder soft vintervila i det här huset inte promenader runt kvarteret, han är i rätt bra form, men definitivt inte fjällvandringsklar (inte jag heller för den delen!).

Det finns så otroligt många områden jag vill vandra i men ledigheten är ju begränsad. Så jag måste gallra rätt ordentligt i önskelistan. Dit jag allra helst vill är ju tveklöst Sarek men även Stora Sjöfallet. Problemet är att i princip alla nationalparker norröver har hundförbud. Så vill man uppleva storslagna vilda fjäll är det Norge som gäller, de ser helt annorlunda på det här med hund i fjällen. Givetvis ska hunden vara kopplad och renar och andra djur har företräde men hunden får i alla fall vistas där! Så Norge är bokat och klart men sen velar jag fram och tillbaka vilka fler platser det blir.

Fixat en vandringsbok där jag ska skriva ner alla turer vi går och även den förberedande fysträningen så att jag vet från år till år vad som fungerar och inte fungerar.



Gealta - förra årets stora mål! Eller stora och stora, men man får ha i bakhuvudet att det är en oerfaren unghund jag har med mig =) Bättre att skynda långsamt!

Förra året var Gealta/Storvätteshågna det stora målet och jag måste ju ha något liknande mål i år, men högre höjd denna gång. Rendalssölen är ju tveklöst det jag suktar efter mest just nu men det är en flerdagarstur så då är tältning ett måste (har ännu inte tältat med Atle p.g.a. hans ljud/åskrädsla). Vi får se, det finns andra alternativ också.

Jag är fortfarande på jakt efter en bra vandringssele med handtag på ryggen för att kunna lyfta/stötta honom i svåra lägen. Har än så länge inte hittat någon sådan som sitter bra, många selar sitter faktiskt riktigt kasst och hämmar rörelser alternativt skaver här och där... Den sele jag nu använder (MR-selen) vid vandring sitter 100%-igt men den har dessvärre inget handtag. 

Många hundar klövjar ju i fjällen men Atle kommer inte bära klövjeväska. Den lilla vikt det handlar om för en dvärgschnauzer kan jag lika gärna ta i min egen ryggsäck. Det påverkar inte mig för fem öre men det underlättar enormt för Atle. Däremot kan jag tänka mig att klövja som fysträning för att stärka ryggmuskulaturen, men precis som med sele så är det svårt att hitta en klövjeväska som sitter bra (oerhört viktigt att frampartiet bär vikten) och framförallt till liten hund, det finns betydligt större utbud till stora hundar.

Så nu väntar vi väl egentligen på att snö och is ska försvinna även ur skogen så att vi kan börja knata på ute i Bogesund och liknande platser. Jag älskar vintern men blir det ingen vinter kan det lika gärna bli vår omedelbums!

Inga kommentarer: