söndag 8 augusti 2010

Bakdelskontroll åt "fel" håll

Igår gick baklängesslalomen rätt fort fram, tyckte vi kom långt på bara en dag. Men idag går det segt. Precis som jag misstänkte är det mycket svårare med bakdelskontrollen åt andra hållet.

Har plockat fram klossen igen och tränar på att snurra medsols. Fick börja med att shapa fram millimetersteg i rätt riktning. Nu går det hyfsat även om sista biten in till "höger fotposition" går segt. För att inte tala om den överdrivna fotpositionen där han ska snurra in bakom mig. Liksom inte tal om att plocka bort klossen ännu.

När han snurrat sig in i typ rätt position har jag nu börjat flytta bak ena benet (väldigt snällt placerat än så länge) så att han kan backa in under mig. Använder mig av backa kommando och idag backar han faktiskt bort från klossen.

Tror faktiskt han är lite snedmusklad i kroppen av allt snurrande motsols, har ju inte kört mycket medsols alls så han är inte lika smidig i de musklerna. Men men, vi nöter på även om det för tillfället inte går så snabbt fram!

Här kommer en film från ett av dagens pass:

2 kommentarer:

Linn sa...

Hihi, jag provade samma sak i morse och kom fram till samma sak, snacka om att de är inkörda på en sak (ändå läste jag att man ska lära dem gå åt båda hållen på en gång med klossen, men nääädå, jag ska ju bara kunna lära in fotposition..). Vi bytte taktik, fixar film under kvällen!

Susann sa...

Ja, taktikbyte känns ju inte helt fel :) Ändå testade jag olika varianter men detta var det som funkade bäst och nöter vi bara på så tror jag det kommer lossna. Frågan är bara NÄR, typ 2012...