torsdag 12 augusti 2010

Baklängesslalom ;)

Så har Täppas återigen överaskat mig! Denna envisa, självständiga, tjuriga, galna, coolaste, bästa lilla dvärgschnauzer kan nu slalom baklänges ;)
Anser jag själv i alla fall. Det man skulle kunna anmärka på är väl att det bara är fem svängar, men jag får inte plats med fler på den där mattan. Är man petig (vilket man iof ska vara) så kanske jag placerar mina ben lite väl snällt men man ser ju att han tydligt vrider in baken i varje sväng. Så jag nöjer mig nog nu :) Har visserligen inte satt signal på beteendet men det är ju inte särskilt svårt.

Det som gjorde att poletten trillade ner hos Trollet var egentligen en ganska fånig grej som jag tabbat mig på under tidigare träning. Jag satt och studerade filmerna och insåg att jag allt som oftast klickat och belönat när han varit vid sidan av mig, alltså när svängen är klar. Så jag började klicka och belöna när han istället var under mig vilket gjorde att han så sakta började söka den positionen mer och mer.

De viktigaste delarna under inlärningen var:

1. Klossträning motsols med "överdriven fotingång", d.v.s. att han efter fotpositionen fortsätter snurra så att han vrider in bakdelen bakom mig.
2. Klossträning medsols med överdriven fotingång.
3. Befintligt backa-kommando som fick honom att backa bort från klossen in under mig.
4. Separat träning av höger och vänstersvängar in under mig.
5. Target-stick och handtarget för att locka honom i rätt position.
6. Belöningsplacering.
7. Och sist men inte minst tålamod, tålamod, tålamod! Se de små, små framstegen och inte glömma bort att ha kul :)

Här kommer filmen:



Nu återstår att se hur det går för Linn & Nässla, "vann" jag utmaningen eller är de mig hack i häl?!?

2 kommentarer:

Linn sa...

Haha ni vann!! Jag åkte på att jobba idag så jag hann inte träna någonting! Ska se om vi hinner senare annars blir det tyvärr tajt då vi åker på kurs i helgen och till Gotland på måndag.

Grattis till snyggt baklängesslalom och seger :D Det var kul med utmaningen, det får vi göra om, men kanske vänta några veckor för lite återhämtning (plus att vi måste ju faktiskt göra klart vårat)

Susann sa...

Tackar å bockar ;) Men det blev ju orättvist när du var tvungen att jobba :(
Jag gör gärna om utmaningen men det blir bra om det dröjer några (eller ganska många haha) veckor för nu drar alla kurser igång. Lycka till på jaktkursen!