tisdag 10 augusti 2010

Nämn inte ordet "baklängesslalom"

Ja herregud, snart vill jag inte höra ordet "baklängesslalom" mer... Det har ju utan tvekan visat sig vara en svår nöt att knäcka.

Jag funderade ju igår på hur jag skulle gå vidare med baklängesslalomen. Kände att om jag ska lösa det med enbart bakdelskontroll och kloss så kommer det ta en evighet. Så jag började fundera på om man kan lösa det på annat sätt och skippa allt fokus på bakdelen. Och ja, kanske...
Låt oss säga att han fixar en ingång från min vänstra sida, backar in under mig och kommer ut på min högra sida. Om jag då kan få honom att ta fokus på något så att han blir vänd bort från mig, alltså med nosen bort från mig och baken mot mig. Då hamnar han ju i rätt position för att sedan kunna backa in under mig igen och det hela handlar egentligen inte längre om bakdelskontroll.

Så hur kan jag få honom att ta fokus på något så att han hamnar i önskad position? Jo, har man en target-galen hund använder man såklart en target-stick.

När han har backat under mig och kommer ut på min högra sida är jag snabbt där och möter upp med target-sticken och vrider honom ut åt höger, klickar och belönar. Upprepar många, många gånger (det är ju en dvärgschnauzer jag har haha) för att sedan se om han självmant visar minsta tendens till att vrida sig utåt och då klick o godis.

Det funkade ganska bra men efter ett tag blev han så låst på target-sticken att han inte längre var medveten om vad han gjorde. Så jag jobbade bort target-sticken och gick över på handtarget.

Därefter jobbade jag med belöningsplacering och belöningsförväntan. Krångliga ord kanske men jag ska försöka förklara:
När han har backat under mig och kommer ut på min högra sida vrider jag med hjälp av höger targethand ut honom till önskad position där jag klickar och belönar. Efter många repetioner får han tillslut en belöningsförväntan utåt och börjar så sakta inta den position av sig själv och först då kommer klick och godis. Sedan lägger jag på backa kommandot och han backar in under mig och när han kommer ut på vänster sida vrider jag med hjälp av vänster targethand ut honom åt vänster så att han hamnar med baken in mot mig för att återigen kunna backa in under mig... Hängde ni med?!?

Jag har provat det här nu (och tusen andra varianter jag inte orkar skriva om) men ännu är vi inte i hamn, det är t.ex. mycket händer att jobba bort. Och jag tror tyvärr att jag måste plocka fram klossen igen och köra lite mer på den åt fel håll för utan bakdelskontroll åt båda hållen blir det svårt...

Här kommer en film från dagen. Krokodil-mattorna är inget jag normalt har på golvet haha, det är bara det att Täppas slirar så på parkettgolv så det är lättare att träna på mattor.

2 kommentarer:

Linn sa...

Oh no! Jag skulle inte tagit den där dagen på Liseberg, nu ligger vi massor efter! :D Förhoppningsvis återkommer vi under dagen med ny film, ni är ju nästan klara!

Susann sa...

Jamen Liseberg är definitivt roligare än att träna slalom haha ;)