tisdag 15 mars 2011

Vargföreläsning

Nu ikväll åkte jag, Camilla (med sin lilla son Viking på bara några månader, det gäller att börja med vargkunskaperna i tid) och Pernilla till Norrtälje för att gå på vargföreläsning med Henrik Ekman som skrivit denna bok:

Jag har nästan läst ut boken och jag tycker att den är bra. Den handlar inte så mycket om vargen som art, vargens beteende, flockstruktur mm. Vill man lära sig om sådant så finns det bättre böcker. Den här boken handlar istället om hur avskydd vargen är i Sverige (ofta på helt vansinniga grunder) och orsaker till detta varghat. Man får läsa om hur vargen varit förföljd genom århundraden, hur de jagats legalt och illegalt, hur små byar i t.ex. Värmland och Dalarna gör allt för att utrota vargen mm, mm.

Föreläsningen var tyvärr inte så bra. Ok, det är inte lätt att hinna med så mycket på bara två timmar men av två timmars prat borde jag lärt mig något nytt. Det gjorde jag inte. Hittade inget sammanhang i föreläsningen heller, det var lite av det ena och lite av något annat... Så summan av kardemumman är att boken är läsvärd men föreläsningen kan skippas.

I fortsättningen håller jag mig till min favorit inom ämnet varg, nämligen Runar Naess som man kan lyssna på i dagar utan att tröttna. Han vet vad han pratar om och man lär sig massor. Sen har vi även den amerikanske forskaren David Mech, hur många gånger har man inte sett hans filmer om flockarna i Yellowstone, Isle Royale mm? Tobias Gustavsson från Grimsö forskningsstation, Jens Persson och Håkan Sand är väl några av de svenska forskarna som är värda att lyssna på.
Börjar nog bli dags att besöka Gråben på Kolmården igen, var ju hela två år sedan jag gosade med dem sist!

Inga kommentarer: